miercuri, 6 aprilie 2022

... Și iar gânduri despre uituceală

Anticariat: Antoine de Saint-Exupery - Micul print  

MOTTO: „A te judeca pe tine însuți este mult mai greu decât a-i judeca pe alții. Dacă ajungi să te judeci cum trebuie, înseamnă că ești într-adevăr un om înțelept.” (Antoine de Saint-Exupéry, „Micul Prinț”)

 

Mda. Hm. Căutând în dexonline.ro  cuvintele de astăzi, am ajuns la vechea mea concluzie: e clar, sufăr de uituceală. Nu chiar cronică, dar îngrijorătoare. Iată cuvintele și înlănțuirea gândurilor mele. Primul, cuvântul aleatoriu, e de-a dreptul haios. Și ușor argotic. Și mi-a adus-o în minte imediat pe Coana Chirița cu al ei Monsiu Șarlă:

Șarlă s.f. Pl: șarle / E: fr (king) Charles, numele unei rase de câini. 1. (Reg) Javră. 2. (Trs; Olt) Mârțoagă. 3. (Reg; fam) Persoană leneșă. 4. (Reg; fam) Persoană flecară. 5. (Reg; fam) Persoană inoportună. 6. (Reg; art.) Horă nedefinită mai îndeaproape. 7. (Reg; art.) Melodie după care se execută șarla. Sursa: MDA2 (2010)

👀

A doilea, cuvântul zilei, m-a pus oleacă pe gânduri, pentru că nu-l știam (adică, nu drept o „concepție filosofică și etică”), dar îl pun în practică cu mare avânt aproape în fiecare zi.
Escapism s.n. [At: DN3 / Pl: ~e / E: eg escapisme] Concepție filosofică și etică ce preconizează evadarea din cotidian prin contemplarea esențelor spirituale și prin căutarea unui refugiu în atemporalitate. Sursa: MDA2 (2010). Cheia alegerii: În anul 1943, Antoine de Saint-Exupéry a publicat în Statele Unite, în engleză și în franceză, „Le Petit Prince” („Micul Prinț”). Prima ediție franceză a fost publicată după al Doilea Război Mondial și după moartea autorului. Această poveste poetică și filosofică a avut un succes răsunător la nivel mondial. 

!!!

Ei, citind motivul pentru cei de la dexonline.ro au ales acest termen filosofic drept cuvânt al zilei, mi-am amintit de „Micul Prinț”, mi-am amintit și că l-am citit (mai mult, l-am studiat la facultate), dar amintirile mele s-au oprit aici, pentru că, în afară de câteva personaje și câteva „scene”, nu mai știu nimic despre carte. Foarte rușinată, m-am dus (precum o șarlă de copil) la Domnul Google să-mi dea să citesc rezumatul. Nu, nu are același farmec ca atunci când citești cartea, dar măcar mi-am reamintit un pic despre ce e vorba. Despre autor, Tanti Wikipedia ne spune așa:

Antoine-Marie Roger, viconte de Saint-Exupéry a fost un poet, jurnalist, aristocrat, romancier și eseist francez, aviator căzut pe frontul antifascist.” 

Mda. Hm. „Monsieur le vicomte, pardonnez-moi”, i-aș zice eu autorului, ce să fac, trebuie să mă împac cu ideea că sufăr de uituceală. Singurul regret este că am citit atât de mult și-mi amintesc atât de puțin. Mulțumesc lui Dumnezeu că măcar îmi aduc aminte despre SENTIMENTUL sau STAREA pe care le aveam atunci când citeam o anume carte. E și asta ceva...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...