duminică, 17 aprilie 2022

PLOICICĂ DE GÂNDURI...

 jujube | Description, Tree, Fruit, & Species | Britannica

MOTTO: „Mi-am pus gândurile-n chiub/ Și le tot plimb printr-un scrub/ Unde văd fructe de jujub/ Și desenează un cherub.”


Mai întâi, inspirată de vremea de-afară, mi-a venit în minte titlul. Apoi, mi-am dat seama că afară plouă zdravăn și îndelung, dar n-am renunțat la diminutiv. Am căutat apoi cuvintele de azi...

👀
PLOICÍCĂ, ploicele, s. f. (Fam.) Diminutiv al lui ploaie (1); ploaie puțină și de scurtă durată; ploiță, ploișoară. [Pr.: plo-i-] – Ploaie + suf. -icică. Sursa: DEX '09.

👀
ȘABANÁ, șabanale, s.f. Haină lungă asemănătoare cu un anteriu, pe care o purtau aprozii, vornicii și pajii ia curțile domnești. [Var.: șavaná s. f.] – Din tc. șebane. Sursa: DEX '09 (2009).

👀

JUJUB s.m. [At: DA / Pl: ~i / E: fr jujube] Mic arbust spinos originar din Siria, al cărui fruct este întrebuințat în medicină împotriva guturaiului și a tusei. Sursa: MDA2 (2010). Cheia alegerii: În anul 1946 Franța acordă independența Siriei, 17 aprilie devenind astfel sărbătoarea națională.

💭 Cuvintele m-au pus un pic pe gânduri și m-au făcut să scriu versuri puerile (și cam tâmpițele), dar am mai și învățat câte ceva...

Măslinul dobrogean, așa cum i se spune în țara noastră datorită regiunii în care crește, are denumirea științifică Ziziphus jujuba. Mai este denumit și corn turcesc, finap, curmal chinezesc, curmal roșu sau jujub. Această specie rară a florei românești se poate adapta ușor în țara noastră și în alte zone decât Dobrogea. Ar putea fi cultivată și valorificată pe terenurile aride din zonele de câmpie, în partea de sud a țării, Banat și Câmpia de vest sau chiar în zone stâncoase, unde are acces la apa din subteran (calitatea fructelor fiind influențată de acest aspect).

NOTA MEA: Fructul jujubului se numește jujubă și dacă domniile voastre vor să citească mai multe despre el, să meargă aici: https://casoteca.ro/jujuba-o-planta-exotica-rezitenta-la-ger/

Iată și cuvintele (total necunoscute mie, cu care m-am „jucat” un pic):
CHIUB (chiúp), chiúburi (chiúpuri), s.n. (reg., înv.) 1. Borcan. 2. Vas mare cu două toarte. Sursa: DAR (2002). 

 😊

SCRUB s.n. [At: DN3 / E: eg scrub] Fitocenoză caracteristică Australiei Centrale în care predomină tufișuri xerofite și, rar, eucalipți. Sursa: MDA2 (2010).

😉
CHERÚB, s.m. Figură decorativă de copil înaripat, folosită în mobila și arta decorativă a Renașterii italiene. [< fr. chérubin]. Sursa: Dicționar de neologisme.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...