miercuri, 27 aprilie 2022

Gândurile de azi stau pe-un polder

Înainte să-mi încep, cu un avânt destul de îndoielnic, „muncile” (mai întâi prin grădină și apoi în casă), am venit la blog pentru a însăila câteva cuvinte. Aveam în minte să scriu despre o carte, găsită ieri prin biblioteca mea (mă rog, în una dintre ele), unde mă găseam pentru a face un pic de „reașezări”. Cartea se cheamă „Roman de Renard” și o să fac vorbire despre ea mâine, căci azi, căutând cuvintele, am avut un parcurs destul de sinuos și obositor.  

Cuvântul aleatoriu a fost: 

ZĂRGHÉNIE, zărghenii, s.f. (Reg.) Zărgheală. Zărghi + suf. -enie. 

👉 De aici, m-am dus la:

ZĂRGHEÁLĂ, zărgheli, s.f. (Reg.) Nebunie, țicneală, sminteală. Zărghi + suf. -eală. 

👉 Normal, am mers apoi la verbul:
(A) ZĂRGHÍ, zărghesc, vb. IV. Refl. (Reg.) A se țicni, a se sminti; a se zăpăci. – Derivat regresiv de la zărghit.
👉 Mda, ia să vedem...
ZĂRGHÍT, -Ă, zărghiți, -te, adj. (Reg.) Smintit, țicnit, zăpăcit. – Et. nec. Sursa: DEX '09 (2009).
✌ Și, când să zic și eu că am terminat, iată că observ că cei de la dexonline.ro au o nouă rubrică, SINTEZĂ, unde găsesc:

Zărghit, zărghită (adjectiv)
1. (regionalism) Aiurea, aiurit, alienat, bezmetic, dement, descreierat, nebun, smintit, zurliu, zănatic, zăpăcit, înnebunit, țicnit.
2. Sinonime: (cele de mai sus)

3. Etimologie: necunoscută; vezi zărghi.

👆 Păi, am cam obosit. Plus că m-am certat cu mine însămi pentru că nu știam cuvântul zilei. Care este:

POLDER s.n. [(...)/ Pl: ~e / E: ger Polder] 1. Denumire dată în Olanda unei porțiuni joase de uscat smulsă mării sau unui lac maritim prin îndiguire și drenare. 2. Sol format de depunerile rămase în urma retragerii apelor fluviilor sau ale râurilor, a secării bălților etc. Sursa: MDA2 (2010).  Cheia alegerii: Ziua națională a Țărilor de Jos.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...