luni, 25 aprilie 2022

Gândurile unei driade

Mitologia - Driada updated their... - Mitologia - Driada  

      Am căutat azi cuvintele din dexonline.ro și, ca de cele mai multe ori, nu am fost dezamăgită. Cuvântul aleatoriu mi-a dat ideea titlului. Habar n-am care sunt gândurile unei driade, dar sună bine, nu? După născocirea titlului, am găsit o poză care să ilustreze acest cuvânt, dar apoi am lăsat totul baltă și am ieșit să mă plimb prin livadă, căci era soare și frumos. Acum, după ce am dat două-trei raite printre păpădii și pomi înfloriți, m-am întors să-mi continui postarea. Driade, naiade, zâne, nimfe, iele, știm că tot felul de creaturi magice, fantastice „circulă” prin pădurile imaginare sau din basme. La noi, la români, mai e și Muma Pădurii, despre care Wikipedia mi-a zis: „Muma Pădurii este un personaj din mitologia românească, care apare adesea în poveștile populare românești. În tradiția populară românească este o vrăjitoare urâtă, sihastră, care locuiește în adâncul pădurii și sperie oamenii. Se pare că este prezentă în folclorul popoarelor slave sub numele de Baba Iaga.” Mă rog, să mă întorc la DRIÁDĂ, driade, s. f. Nimfă a pădurilor în mitologia greacă. [Pr.: dri-a-] – Din fr. dryade, lat. dryas, -adis. (Sursa: DEX '09).

👀

Cuvântul zilei este: FILÍPICĂ, filipice, s. f. (Livr.) Discurs violent și cu caracter acuzator, pronunțat împotriva unei persoane. – Din fr. philippique. Sursa: DEX '98. Cheia alegerii: În anul 1949 se naște Dominique Strauss-Kahn, om politic francez cunoscut pentru competențele sale în materie de economie (a fost director general al Fondului Monetar Internațional), dar și pentru năravurile legate de femei, acestea atrăgându-l, de-a lungul timpului, în multe scandaluri, ultimul și cel mai puternic determinându-l să renunțe la candidatura sa la președinția Franței.

🙆 Și iată și o altă explicație a cuvântul, documentată și lămuritoare, găsită aici: www.dictie.ro/demostene-de-la-huiduiala-publica-la-cel-mai-mare-orator-al-lumii/

👇

Filipicele. La începutul anului 351 î.Hr., Demostene a ţinut un discurs împotriva lui Filip, aşa numita „Prima Filipică”, prin care a devenit lider al opoziţiei faţă de ambiţiile imperiale ale Macedoniei. În discursul „Despre pace”, ţinut la sfârşitul anului 346 î.Hr., deşi condamna termenii tratatului lui Filocrate, argumenta că acesta trebuia onorat. Între timp, Filip şi-a continuat tactica, stârnind oraşele-stat greceşti, precum Teba şi Sparta, unul împotriva celuilalt. În „A Doua Filipică” din 344 î.Hr., Demostene a replicat că nu ar fi fost niciodată de acord cu Pacea lui Filocrate dacă ar fi ştiut că Filip nu avea să îşi ţină promisiunea. Timp de aproape 30 de ani, Demostene a coalizat cetăţenii Atenei pentru a se putea opune puterii militare a lui Filip şi a lui Alexandru cel Mare. Discursul lui Demostene „Despre coroană”, apărarea carierei lui, susţinut în 330 î.Hr., a fost numit „cel mai mare discurs al celui mai mare orator din lume“. Faima sa era atât de mare, încât la sute de ani de la moartea sa, atunci când oratorul roman Cicero a ţinut o serie de discursuri în anul 44 î.Hr. împotriva lui Marc Antoniu, în circumstanţe similare celor în care Demostene i s-a opus lui Filip, discursurile lui Cicero au fost numite şi ele Filipice. Elevii romani studiau discursurile lui Demostene ca parte a instrucţiei lor oratorice. În Evul Mediu şi Renaştere, numele său a fost sinonim cu elocvenţa, retorica și oratoria.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...