miercuri, 4 martie 2020

Gânduri care se simt singure

MOTTO: „Citim ca să știm că nu suntem singuri” – C. S. Lewis 

 

   Căutând cuvintele de azi, miercuri, 4 martie, mi-a venit în gând, prima dată, marele cutremur din 1977, am retrăit momentele teribile de atunci, apoi mi-am dat seama ce mult timp a trecut și câți ani am adunat eu în spate. Tot acum, m-am mai gândit (fără nicio legătură cu seismul) că citesc din ce în ce mai rar o carte, ceea ce nu-i deloc bine. Trebuie să iau măsuri. Deși, cum am mai spus, faptul că citești mult îți accentuează până la disperare sentimentul că nu știi mai nimic. Încep să cred că ignoranța e un mod mai plăcut de a trăi. Să nu mă credeți, sunt acum într-o pasă proastă, de-asta zic așa. Dar susțin cu tărie că cititul trebuie „practicat” și „predicat” cu îndârjire. Și, ca o cireașă de pe tort, întâlnesc tot mai multe cuvinte pe care chiar nu le știam (sau le-am uitat, ceea ce este și mai rău). Deci, o să încep cu niște explicații plictisitoare, dar folositoare, întru aducere aminte:

    „Cutremurul din 1977 a fost un puternic cutremur care s-a produs la ora 21:22:22 în data de 4 martie 1977, cu efecte devastatoare asupra României. A avut o magnitudine de 7,4 grade pe scara Richter și o durată de circa 56 de secunde, au fost 1.570 de victime, din care 1.391 numai în București.” (Wikipedia).

&

     Apropo de autorul citatului din motto:

    „Clive Staples Lewis (1898 - 1963), nume scris mai ales sub forma C. S. Lewis, a fost un scriitor și cadru universitar de origine irlandeză, cunoscut pentru scrierile sale despre literatura medievală, apologiile creștine, lucrările de critică și romanele de ficțiune, în special ciclul narativ pentru copii „Cronicile din Narnia”. (Cf. Wikipedia).

&


   „Istoria literaturii este marcată de prietenii între minți sclipitoare, de la care ne-au rămas unele dintre cele mai iubite romane ale tuturor timpurilor. Cine nu a auzit de „Stăpânul inelelor” și de „Cronicile din Narnia”? Dar, la fel de celebră precum cărțile este și prietenia care i-a legat pe J. R. R. Tolkien și C. S. Lewis (...)” (Cf. carteadelaora5.ro).

&

Cuvintele de azi:

CUVÂNTUL ALEATORIU:
VÁSCĂ, vasce, s. f. (Arhit.) Recipient în formă de cupă, folosit ca element decorativ (în parcuri, în piețe publice etc.). – Din it. vasca, fr. vasque. Sursa: DEX '09 (2009. O vască arată cam așa:

 CUVÂNTUL LUNII:

  Coronavirus s. n. Virus zoonotic din familia Coronaviridae, responsabil pentru diverse afecțiuni respiratorii la om, caracterizat prin structură ARN monocatenară și înveliș de glicoproteide cu formă amintind de coroana solară. – Din engl. coronavirus. Sursa: dexonline. Cheia alegerii: Spectrul coronavirusului se extinde!

   (Adică, „spectrul” e ilustrat prin titluri mai mult sau mai puțin panicarde, cum ar fi: „Primul deces de coronavirus în Spania”, „Coronavirus în Italia: peste 450 de cazuri confirmate”, „Numărul infectaților cu virusul misterios în China s-a triplat”, „Al patrulea caz de coronavirus depistat în România” etc.)

CUVÂNTUL ZILEI:

BARIFONÍE s. f. voce cu timbru gros, răgușită. (< engl. baryphonia). Sursa: MDN '00 (2000). Cheia alegerii: S-a născut, în 1951, Chris Rea, cântăreț britanic, cunoscut pentru vocea sa groasă și aspră. Rea a vândut peste 30 de milioane de discuri la nivel mondial. 

    (Nu prea știu eu cum e cu trimiterile astea de link-uri, mai învăț, dar una dintre melodiile lui Cris Rea, „Looking for the summer”, care-mi place mult, se poate asculta aici:  www.youtube.com › watch).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...