sâmbătă, 15 octombrie 2022

Gânduri pe catapultă

MOTTO: „Memoria trebuie să fie suficient de puternică pentru a ne permite să acționăm fără a uita ce anume voiam să facem, să învățăm fără a înceta să fim mereu aceeași persoană, dar trebuie să fie totodată suficient de slabă pentru a ne permite să ne deplasăm spre viitor.” (Italo Calvino)

 

        De ce sunt astăzi gândurile mele ca aruncate de pe o catapultă? Nu știu, ăsta a fost titlul menit pentru postarea asta. Se potrivește cât de cât, pentru că am mai multe idei de trecut aici, dar mă cam grăbesc și, pe deasupra, merge și replica aia savuroasă dintr-un scheci de demult: „N-am găsit altă rimă...” Nu-i nimic, am să „arunc” doar aceste câteva cuvinte/gânduri și o să trec mai departe. Dar, înainte de cuvintele de azi din dexonline.ro, vreau să-mi reamintesc (cam degeaba, căci știu despre ce-i vorba) ce înseamnă:

CATAPÚLTĂ, catapulte, s.f. 1. Mașină de război, folosită mai ales la atacul cetăților, care servea, în Antichitate și la începutul Evului Mediu, la aruncarea pietrelor sau a butoaielor cu substanțe inflamabile asupra inamicului. 2. Dispozitiv pentru lansarea unei aeronave care, la decolare, trebuie să atingă o viteză mare pe un spațiu redus. 3. Dispozitiv pentru aruncarea din avion a pilotului împreună cu scaunul sau cu cabina, în vederea parașutării lui în caz de pericol. Din fr. catapulte, lat. catapulta. Sursa: DEX '09 (2009).

CUVÂNTUL ALEATORIU:

Prislop [At: ȘTEFANELLI, D. C. 36 / V: (înv) pres~ sn, (reg) ~oapă sf, ~oc sn / Pl: (1-2) prisloape, (2) ~i / E: sl *прѣслопъ, bg преслоп] 1. sn Loc adâncit în formă de șa sau de curmătură care separă două culmi de munte sau de deal. 2. sn Trecătoare îngustă între munți, situată la înălțime și având formă de șa. 3. sm (Reg; lpl) Gropi de hotar. Sursa: MDA2 (2010).

NOTA MEA: Deci Pasul Prislop al nostru e o denumire ușor pleonastică, nu?

CUVÂNTUL ZILEI:

FÓLIO, foliouri, s. n. 1. Format de hârtie sau de carte obținut prin îndoirea colii de hârtie o singură dată. 2. Filă de registru, de carte sau de manuscris numerotată o singură dată, pe o singură față, pentru ambele pagini. [Pr.: -li-o] – Din lat. [in]folio, fr. folio. Sursa: DEX '09 (2009). Cheia alegerii: În anul 1923 s-a născut Italo Calvino, scriitor italian, printre cei mai apreciați romancieri ai secolului XX.

     Și, referitor la ziua de astăzi, adică 15 octombrie, am găsit următoarele pe https://eziarultau.ro/ (un site descoperit de curând și pe care-l voi mai vizita, cu siguranță), sub titlul „Calendar cu dichis”:


* E Ziua mondială a femeilor din mediul rural, stabilită de ONU în 2008. Așa că, în traducere ardelenească, ar veni ceva de genul: mă Ioane, fă-i un cadou Măriei, că dacă nu, nu te-or spăla șepte ape.

* 1922: La Alba Iulia are loc încoronarea Regelui Ferdinand I al României și a Reginei Maria. Un moment istoric.

* 1783: Étienne Montgolfier a fost primul om care s-a ridicat de la sol cu un balon cu aer cald. De treabă balon a avut.
* 1997: Nava spațială americano-europeană „Cassini-Huygens” este lansată de la Cape Canaveral spre Saturn. O fi avut Saturn chef de musafiri, cine știe. (T.V.S.) Sursa datelor: Wikipedia.

P.S.: Italo Calvino (1923-1985) a fost un ziarist și scriitor italian, printre cei mai apreciați romancieri ai secolului XX. (Wikipedia). 


Glume de sâmbătă:


Doi bețivi stau de vorbă:

– De ce ai început să cânți la pian?

– De pe vioară îmi cădea berea.


Cristofor Columb nu ar fi descoperit niciodată America dacă ar fi fost căsătorit, din cauza următoarelor întrebări:

- Unde te duci?

- Cu cine?

- De ce?

- Cu ce?

- Ca să descoperi ce?

- De ce tu?

- Şi eu ce fac dacă tu pleci?

- Pot să vin cu tine?

- Când te întorci?

- Ce îmi aduci?

- Se pare că ai un adevărat plan, nu?

- De ce? Să nu mă minți! De ce îţi faci asemenea planuri?

- Văd că sunt din ce în ce mai multe în ultimul timp. De ce?

- Te părăsesc! Şi nu mă mai întorc niciodată! De ce nu mă oprești?

- Nu înțeleg de ce este atât de importantă chestia asta cu descoperirea. Şi de ce nenorocita aia de regină îţi dă toate vasele alea pe gratis? De ce? E mai frumoasă ca mine?

- De ce te gândești atât de mult şi nu răspunzi?

- Întotdeauna călătorești şi iar călătoreşti! Nu pot să înţeleg de ce?! Ce dracu' vrei să descoperi?


Un tip deschide nervos ușa casei și zice către un tip și o tipă care se sărutau de zor:

- Porumbeilor, nu mă deranjează că vă luați de o oră la revedere, dar nu mai stați cu spatele pe soneria mea!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...