joi, 6 octombrie 2022

GÂNDURI DESPRE HAHALERE

veleitate                             (imagine © Andrea Homorodean)

 

MOTTO: „Eşti astăzi aici. Nu îţi poţi alege un alt trecut, nu poţi da timpul înapoi, nu îţi poţi schimba copilăria şi nimic din ce ai trăit până acum. Însă poţi să decizi ca din acest moment să nu mai permiţi ca trecutul să te definească, poţi alege să fii oricine vrei să fii şi poţi, cu siguranţă, să îţi creezi un prezent şi un viitor pe măsura visurilor tale. Încetează să te mai victimizezi. Începe să trăiești!” (Ursula Yvonne Sandner)


 

      Cred că atunci când am scris titlul ăsta eram nervoasă și indignată de multele hahalere existente pe plaiurile noastre mioritice. Și acum sunt tot indignată, dar am ajuns la concluzia că-mi bat gura de pomană, căci hahalerelor nici că le pasă. Iar eu trebuie să am liniște și să fiu calmă pentru a fi în stare să îmi creez „un prezent și un viitor pe măsura visurilor”, așa cum mă sfătuiește autoarea cuvintelor din motto. Mă rog, nu o să fac lucrul ăsta chiar astăzi, dar mă voi gândi la asta. Deh, glumesc și eu și-mi fac curaj cum pot. Reiau cuvântul din titlu, deși cred că, de-a lungul timpului, l-am mai „explicat” o dată:

 💬  HAHALÉRĂ, hahalere, s.f. (Fam.) Persoană lipsită de scrupule, fără caracter, neserioasă; pramatie. – Et. nec. Sursa: DEX '09 (2009).

 💬  Hahaléră (hahalére), s.f. Pramatie, persoană fără scrupule, pramatie. Origine necunoscută. Pare a fi în legătură cu ngr. χάχος „prost”, de unde hăhău, s.m. (prost, tont), în Moldova. Sursa: DER (1958-1966).

Cuvântul aleatoriu (de ieri, căci e mai inedit):

 💬 HORITÚRĂ, horituri, s. f. (Regionalism) Horiște. Hori + suf. -tură. Sursa: DEX '09 (2009). 

 💬 Horeálă f., pl. elĭ. Acțiunea de a hori fânul. Fânul adunat împrejur p. horire: fânul din horeală (horiște saŭ horitură). Sursa: Scriban (1939).

Cuvântul zilei (tot de ieri, că mi-a plăcut ilustrația din dexonline.ro):

VELEITÁTE, veleități, s. f. (Livr.) Dorință, pretenție, ambiție (nejustificată). [Pr.: -le-i-]  Din fr. velléité. Sursa: DEX '98 (1998). Cheia alegerii: În anul 1962, formația Beatles lansa în Marea Britanie „Love Me Do”, primul lor single. Tema versurilor este simplă: „Te iubesc, așa că te rog, iubește-mă!” Sunt aproape singurele cuvinte ale piesei. Cuvântul „love” se repetă de douăzeci și una de ori.


P.S. Eu credeam că doamna din a cărei înțelepciune am luat citatul din motto este, ca să zic așa, străină. Dar m-am interesat și iată, dr. Ursula Yvonne Sandner se prezintă singură, cam așa: „Sunt life-coach, psihoterapeut, trainer, fondatoarea companiei „Sandner Mind Consulting”. 

Doctor în științe sociale, Universitatea de Vest, Timișoara;

Masterat în Psihologia Organizațională și a Conducerii, UVT, Timișoara;

Facultatea de Psihologie, Timișoara;

Formare în psihoterapie integrativă în cadrul Institutului Român de Psihoterapie Integrativă;

Formator acreditat de Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale și Ministerul Educației, Cercetării și Inovării. 

 💣 Și, în fine, niște glume...

Un tânăr își face o programare la un cabinet psihologic. Psihologul îl întreabă:

– Ce anume te deranjează, care este problema?

– Se pare că nu-mi pot face prieteni. Mă poți ajuta tu, măi cheliosule?

☺☺☺
Pacientul către psiholog:

– Medicul de familie a insistat să trec pe la dumneavoastră. Dumnezeu știe de ce, căci eu am o căsnicie fericită, o slujbă sigură, mulți prieteni, n-am griji …

Psihologul, luându-și carnetul de notițe:

– Hmmm… Și de când ai senzația asta?

☺☺☺

La un interviu pentru angajare:

– Văd că ați fost angajat până de curând ca recepționer în cabinetul unui psiholog. De ce n-ați rămas acolo?

– N-am avut de ales. Mă săturasem. Orice făceam, domnul psiholog îmi punea câte un diagnostic.

– Cum așa?

– Păi, dacă întârziam, îmi spunea că sunt ostil, dacă ajungeam mai devreme, că sunt anxios, iar dacă ajungeam exact la timp, îmi spunea că sunt obsesiv-compulsiv.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...