sâmbătă, 8 octombrie 2022

GÂNDURI DESPRE SAMIZDAT

irefragabil

                                        (imagine © Andrea Homorodean)

MOTTO: „Tot ceea ce am învățat, am uitat. Puținul pe care încă îl mai știu l-am ghicit.” (Nicolas Chamfort)



       Deși sunt cam ostenită, tot am venit oleacă la blog. Mă uit la titlurile ce vor urma și văd că azi aveam... „Gânduri candide”. Pe lângă faptul că mă încearcă, așa, o vagă senzație că titlul ăsta a mai fost cândva „folosit”, citind acum vreo jumătate de oră un articol al doctorului Gabriel Diaconu, în care domnia sa își amintea despre tatăl său, am dat de un cuvânt care nu-mi spunea nimic, deși sunt sigură că ne-am mai întâlnit de câteva ori, așa că m-am hotărât să-l folosesc. Bine, puteam să zic și „Gânduri candide despre samizdat”, dar n-am vrut. Nu mai reiau lamentările despre uitare (și neatenție), căci nu are niciun rost. Iată cuvântul:
   💣 Samizdát s.n., adj. (cuvânt rusesc) Lucrare reprodusă artizanal și difuzată clandestin în URSS, apoi și în alte țări cu regim totalitar. Noțiunea era cunoscută, dar înainte de decembrie 1989 nu se putea folosi public ◊ „[...] numărul. 2 al revistei samizdat «România liberă» care apare la Budapesta.” Lupta 22 VI 88 p. 1. ◊ „Am întâlnit și o traducere a lui Heidegger, «Sein und Zeit» care circula în samizdat.” R.lit. 52/89 p. 24. ◊ „Scrierile de spiritualitate creștină ortodoxă continuau să circule sub formă de dactilograme (pe vremea când tehnica xeroxului nu era cunoscută la noi!) [...] A fost, de fapt, cum s-a mai spus, cea mai importantă și poate singura formă de samizdat cunoscută în România epocii comuniste.” (...) Sursa: DCR2 (1997), furnizată de Editura „Logos”, adăugată de Radu Borza.

    💣 Și, ca să-mi torn sare pe rană, dar și ca să ironizez un pic titlurile ălea cretine de prin ziare, zic: „Bombă, zilele trecute cuvântul zilei a fost iar unul necunoscut mie”. Așa că îl trec repede aici, mai ales că ilustrația din dexonline.ro reflectă exact STAREA neuronilor mei „năcăjiți”.

IREFRAGÁBIL, -Ă, adj. Care nu poate fi contrazis, pus la îndoială; indiscutabil. (din fr. irréfragable, lat. irrefragabilis). Sursa: MDN '00 (2000). Cheia alegerii: În 1969 s-a născut Gwen Stefani, cântăreață americană, membră a trupei „No Doubt”.

Glumițe:

- Iubi, tocmai am fost la baie. Am două liniuțe!

- Da, știu, dragă! Pe W.C. semnalul e mai slab!

O tipă se confesează „prietenei” sale:

- Fată, logodnicul meu continuă să se laude tuturor că se va-nsura cu cea mai frumoasă fată din lume!

- Auzi la el, nesimțitul! Și pe tine, dragă, de ce te mai ține încurcată?!

Psihiatrul:

– Povestește-mi, te rog, totul de la început, în ordine cronologică!

Pacientul:

– Păi, la început am creat Cerul și Pământul. Și după aceea, am început să am probleme...

Doi psihologi serveau masa în pauza unei conferințe. Unul îl întreabă pe celălalt: 

– Care a fost cel mai greu caz al tău?

– Un pacient care trăia într-o lume imaginară.

– Da?

– Da! Credea că are un unchi în America și ăsta urma sa moară și să-i lase o avere fabuloasă. Nu mai făcea nimic altceva decât să aștepte o scrisoare de la un avocat, prin care să fie înștiințat de acest lucru. Trei ani m-am chinuit cu el, dar până la urma l-am vindecat!

– Wow! Și apoi, ce evoluție a avut?

– Foarte bună! Mai ales de când a primit acea scrisoare blestemată!

 

P.S. Sébastien-Roch Nicolas de Chamfort a fost un scriitor francez din perioada Revoluției franceze, căreia i-a fost susținător. În scrierile sale, de un caracter pesimist, cinic și caustic, a criticat moravurile societății și excesele Revoluției. (Wikipedia)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...