joi, 18 august 2022

Gândurile mele de azi sunt histrionice

MOTTO: „Nebunia în rândul indivizilor este destul de rară, dar în cadrul grupurilor, partidelor, națiilor și epocilor - este ca o regulă”. (Friedrich Nietzsche)


      Mă uit, de vreo câteva zile, la un serial american numit Roswell, New Mexico. Asta n-ar fi nimic, dar am mai văzut, acum cinci-șase ani, un alt serial pe tema asta. Nici ăla nu era prea grozav, dar ăsta de-acum e slăbuț rău, atât ca realizare a efectelor speciale, cât și ca performanță a unora dintre actori. Și totuși, eu perseverez în a-l vedea. Mi-am zis singură, cu mustrare-n glas (da, mai vorbesc și singură, din când în când): „Purtarea asta a ta se înscrie sub genericul „NOI NU SUNTEM NORMALI”, renunță!” 

    Nu, nu am renunțat, dar până o să mă uit la următorul episod, am căutat cu domnul Google cam ce înseamnă să fii normal și care sunt principalele tulburări de personalitate. Mda, acum chiar mi-a pierit cheful să mă mai amuz, sunt destul de speriată și convinsă că ceva-ceva nu e tocmai în regulă cu așezarea neuronilor mei (ați văzut, domniile voastre, când citești oarece „chestii” despre simptomele unei maladii, parcă ți se pare că le ai și tu), dar sper că o să-mi vin în fire, o să spun repede o rugăciune și poate-mi trec gândurile astea ciudățele. Iată citatul (destul de mare) din articolul „Normalitatea și tulburările de personalitate”, găsit aici: https://ac-psihologie.ro/

Iată câteva criterii de normalitate (după Ellis şi Diamond):

* conștiință clară a Eului personal

* capacitate de orientare în viaţă

* nivel înalt de toleranţă la frustrare

* autoacceptare

* flexibilitate în gândire şi acţiune

* realism şi gândire anti-utopică

* asumarea responsabilității pentru tulburările sale emoţionale

* angajarea în activități creatoare

* angajarea moderată şi prudentă în activități riscante

* conștiință clară a interesului social

* gândire realistă

* acceptarea incertitudinii şi capacitatea de ajustare a acesteia

* îmbinarea plăcerilor imediate cu cele de perspectivă

Cele șase tipologii ale tulburărilor de personalitate incluse sunt:
​​Antisociali, denumiți adeseori și sociopați, acești indivizi sunt caracterizați de: violarea și desconsiderarea drepturilor altora, impulsivitate și incapacitate de a face planuri pe durata lungă, iritabilitate și agresivitate, neglijență nesăbuită pentru siguranța sa sau a altora.
Evitanți, caracterizați prin inhibiție socială, sentimente de insuficiență și hipersensibilitate la evaluare negativă.
Borderline, caracteristica principală este instabilitatea relațiilor interpersonale, imaginii de sine și afectului. Impulsivitatea este manifestată prin cheltuieli abuzive, joc patologic, abuz de substanțe, mâncat excesiv, relații sexuale dezorganizate etc. Indivizii alternează între extremele de idealizare și devalorizare.
Narcisiști, caracterizați prin grandoare, necesitatea de admirație și lipsă de empatie.

Obsesiv-compulsivi, caracterizați de preocuparea către ordine, perfecționism și control mental și interpersonal în detrimentul flexibilității, deschiderii și eficienței.

Schizotipali, în principal caracterizați de deficite sociale și interpersonale manifestate prin disconfort acut în relații și reducerea capacității de a stabili relații intime, precum și prin distorsiuni cognitive și de percepție și excentricități de comportament.

Ce s-a întâmplat cu celelalte patru tulburări?
Paranoic, caracterizată prin neîncredere și suspiciune față de alții ale căror intenții sunt interpretate ca răuvoitoare și care persistă chiar în fața unor dovezi puternice că nu există nici un motiv de îngrijorare.

Schizoid, caracteristica principală a acestei personalități este lipsa de interes față de alte persoane și de relații sociale.
Histrionic, caracterizată de emoționalitate excesivă și de căutare a atenției. Se simte nemulțumit atunci când nu se afla în centrul atenției. Își schimbă rapid emoțiile care sunt superficiale.
Dependent, principala caracteristică este necesitatea excesivă de a fi supervizat, care duce la un comportament submisiv și adeziv și la frica de separare
.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...