sâmbătă, 2 ianuarie 2021

Gânduri despre „amânări” și buici

Concertul de Anul Nou de la Viena 2012 - Marsul Radetzky - YouTube Concertul tradițional de Anul Nou al Filarmonicii din Viena are loc cu sala  goală

     Motto: „Muzica este o lege morală. Ea dă suflet universului, aripi gândirii, avânt închipuirii, farmec tinereții, viața și veselie tuturor lucrurilor. Ea este esența ordinii, înălțând sufletul către tot ce este bun, drept și frumos.” (Platon)


   
     Ce vă tot spuneam eu (cam des în ultima vreme) despre cât am devenit de uitucă în ultimii ani?! Ultimii cam mulți ani, aș zice. Ei bine, de câteva zile îmi tot las singură bilețele și fac adnotări pe agendă sau în telefon, cu textul: „Vezi, nu uita, Lavinia, să te uiți la Concertul de Anul Nou, de la Viena. E la TVR1, la 12 și 15!” Păi, da, cum ați ghicit deja, ieri am uitat. Astăzi, mi-am făcut singură morală și m-am tras de urechi, apoi m-am dus înspre YouTube și am urmărit un minunat concert, dirijat anul acesta de italianul Riccardo Muti. Văzând sala aceea magnifică, decorată ca de obicei, dar goală, fără spectatori, ascultându-i pe muzicieni și, mai ales, după „Marșul lui Radetzky” de Johann Strauss, cu care se încheie mereu acest concert, auzind sutele de mesaje de pe telefoane, din toată lumea, și în care oamenii se înregistraseră aplaudând, am plâns ca un copil, minute în șir. Mi-a făcut bine la suflet și mi-am amintit, surâzând nostalgic printre lacrimi, de ceea ce-mi povestea o colegă, ardeleancă din Oradea, despre tatăl ei, care, întorcându-se de la înmormântarea unei rude, i-a spus: „Ioi, Rodi, tare bine-am plâns!”  Legat de „Marșul lui Radetztky”, acesta este și titlul unei cărți de Joseph Roth (carte despre care îmi amintesc doar că mi-a plăcut, restul... e uitare). Iată câteva cuvinte despre cartea aceasta: „Marșul lui Radetzky înfățișează dezintegrarea Imperiului Austro-Ungar prin intermediul cronicii familiei aristocrate von Trotta, de-a lungul a trei generații. Joseph Trotta, țăran sloven, a devenit întâmplător erou național, salvându-i viața împăratului Franz Joseph pe front. Fiul său, Franz, a devenit înalt demnitar, iar nepotul, Carl Joseph, s-a simțit obligat de legenda familiei să se alăture cavaleriei. Toți trei sunt însă oameni mărginiți, iar ultima generație nu reușește să supraviețuiască prăbușirii imperiului.” Sursa:https://books.google.ro/


   Titlul de azi se referă la amânarea plânsului meu, poate nu întâmplătoare, de ieri pe astăzi, și de asemenea, la CUVÂNTUL ALEATORIU:  Búică, buici, s.f. – (reg.) 1. Veston. 2. Orice haină din material mai gros (de regulă postav), scurtă până la brâu, care se ia peste cămașă /rochie. – Din magh. bujka (Scriban, MDA). Sursa: DRAM 2015 (2015).

CUVÂNTUL ZILEI este: MACROBÍE s. f. (Biol.) Longevitate. [Pr.: -bi-e] – Din fr. macrobie. Sursa: DEX '09 (2009).

Cheia alegerii: S-a născut, în 1903, japoneza Kane Tanaka, care, la 118 ani, este în prezent cea mai longevivă persoană în viață.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...