vineri, 22 ianuarie 2021

Gânduri de vineri (cu rețineri...)

Gândurile mele de vineri sunt cu rețineri (rima e absolut voită) pentru că, una la mână, îmi amintesc, ca prin ceață, că am mai scris despre Ernest Bernea și decalogul său, dar dacă mă repet, nu-i bai! Textul e preluat de undeva, de pe Internet, și îmi cer scuze, dar nu mi-am notat cine-l semna. Și, două la mână, chiar sufăr azi de lipsă acută de inspirație. Așa că...

Decalogul lui Ernest Bernea

1. Iubiţi adevărul; nu puneţi în scenă ca ceva real un fapt, atunci când adevărul e altul; iubiţi adevărul că el e lumină şi frumuseţe, e Dumnezeu. 

2. Greşeala să nu o acoperiţi, ci să o ispăşiţi; se ştie că mărturisită e jumătate iertată. 

3. Fiţi buni cu oamenii, dar apropierea de ei să o faceţi cu înţelepciune; să nu faceţi ca ei decât atunci când aveţi încrederea că atât cugetul cât şi fapta lor sunt bune. 

4. Să nu acordaţi intimitate oricui; nu o datoraţi integral decât celor ce vă sunt rudenii spirituale. Intimismul, fără discernământ, e mai mult decât o vulgaritate, e un păcat: te vinzi şi nu ştii cui. 

5. În relaţiile cu oameni fiţi buni şi drepţi; orice acordaţi mai mult decât se cuvine poate cultiva înşelăciunea şi se plăteşte scump. 

 6. Evitaţi contactul apropiat cu oamenii lipsiţi de inteligenţă şi bunătate; fiţi pentru ei un model de înţelepciune şi virtute. 

7. Fiţi statornici în hotărârile voastre; consecvenţa întăreşte personalitatea. 

8. Când iubiţi pe cineva, dăruiţi-vă integral; o dragoste adevărată cere depăşire de sine, puritate şi putere de jertfă. Dragostea mare are un fior religios. 

9. Să vă respectaţi cuvântul. Cuvântul nu este un instrument de inducere în eroare şi nici ceva cu care poţi răni sufletele oamenilor; cuvântul trebuie să aibă izvoarele cele mai pure, adică divinitatea. 

10. Fiţi sinceri şi curaţi în tot ce faceţi, ca şi când Dumnezeu ar fi de faţă.


(Vă mai amintiţi de Ernest Bernea? Un om minunat... Născut: 28 martie 1905. Trecut la Domnul: 14 noiembrie 1990. Sociolog, etnograf şi filosof, Ernest Bernea a fost unul dintre intelectualii de marcă ai perioadei interbelice. În ciuda anilor grei de temniță, datorați convingerilor și trecutului său politic, Bernea rămâne un nume de referință în cultura română).

 

 Și acum, câteva glume: 


Secolul al XV-lea. Așteaptă prinţul un răvaș de la domniţa inimii lui. Trei zile şi trei nopţi așteaptă. Nu mănâncă, nu doarme, nu bea. În sfârşit, în zare, observă porumbelul mesager. Fericitul prinţ, scoate repede sigiliul scrisorii şi citeşte: „Ascut spade. Ieftin. Garanţie 12 luni”!


***

Un şmecher de Dorobanţi, cu ultimul răcnet de bolid, este oprit de Poliţia rutieră. Bineînţeles, acesta se foloseşte de tupeul specific şi începe conversația cu un ton obraznic și ameninţător: 

- Ce faci, dom'le? Păi, tocmai pe mine te-ai găsit să mă oprești!? Păi, tu ştii cine e taică-meu? 

 Polițistul, în timp ce completează procesul verbal, îi dă replica: 

- Da' de ce ? Maică-ta nu ţi-a spus?! 

 

P.S. Și bancurile le-am mai scris aici, pe blog, dar repet, nu-i bai!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...