marți, 4 iunie 2024

O mulțime de gânduri care nu se aliniază

Uneori aşteptarea ne maturizează, alteori ne omoară. V-aţi gândit vreodată că o aşteptare nu seamănă cu alte aşteptări? Aşteptările diferă între ele la fel ca oamenii.” (Octavian Paler în „Viața pe un peron”)


Suntem în a patra zi de vară (călduroasă și „furtunoasă”), iar eu nu am avut deloc timp să scriu pe blog. Păi, ia să vedem ce s-a mai întâmplat: mda, a fost Ziua Internațională a Copilului, iar sâmbătă și duminică, am văzut serialul „Shogun”, ăsta nou. Destul de bun. Numai că actorul din rolul principal e, vorba aia, parcă „din alt film”, total inexpresiv, nu știai dacă-l doare burta, e furios sau e încântat de ceva. În schimb, actorii japonezi au jucat bine, iar Hiroyuki Sanada, în rolul seniorului Toranaga, este destul de bun, însă nu-l egalează, totuși, pe Toshiro Mifune din ecranizarea 1980. A, a mai fost și alinierea planetelor (vezi poza), de la care am mari așteptări. (☺)

Careul din „Rebus”, care mi-a făcut oarece probleme, v-am spus, se intitulează „Frichineală”. Când am căutat termenul, dexonline.ro mi-a zis:
👇
FRICHINEALĂ - acțiunea de a frichini.
👇
(A) FRICHINI, frichinesc, vb. IV. (Reg.) 1. Refl. A se mișca încoace și încolo fără rost; a se fâțâi. 2. Tranz. A purta de colo până colo pe cineva, a sâcâi. – Et. nec.
Cuvântul zilei: REPREHENSIUNE, reprehensiuni, s.f. (Livr.) Mustrare, reproș; blam. [Pr.: -si-u-] – Din fr. répréhension, lat. reprehensio, -onis. Cheia alegerii: Pe 4 iunie 1976 s-a născut Aleksei Navalnîi, jurist, activist și politician rus. A căpătat popularitate în Rusia și în lume criticând corupția și regimul lui Vladimir Putin.
👇
Nota mea: Ce potriveală! În definiția din Rebus am avut așa: fapt reprehensiv de atac la persoană”. Nu știu ce-i ăla.
👇
Alt exemplu: „Aventurier picaresc destăinuindu-se ludic în lumea tăcerii.” Nici pe ăsta nu-l știu.
PICARESC, -ESCĂ, picarești, adj. (Despre anumite opere literare) Care, prin intermediul personajului tip picaro (cerșetori, vagabonzi, aventurieri etc.), investighează, cu accente satirice, cele mai diverse medii sociale, moravuri etc., reliefând amănuntul pitoresc, într-un limbaj cu elemente argotice și familiare. Din fr. picaresque.
LUDIC, -Ă adj. referitor la joc; specific jocului; glumeț, sprințar; (p. ext.) fără finalitate practică, gratuit. (< fr. ludique).
👇
Altă alăturare ciudată de termeni: „globe-trotter orgolios”.
GLOBE-TROTTER, globe-trotteri, s. m. Persoană care face înconjurul lumii pe jos. [Pr.: globtrotăr] – Din engl. globe-trotter.
👇
Sau asta: „Cognomen literar conceput pendinte de identitatea autentică.”
COGNOMEN s.n. Al treilea nume al unei persoane, care arată familia, potrivit vechiului drept roman. Poreclă, supranume. [< lat. cognomen].
PENDINTE adj. invar. 1. Care e subordonat cuiva, care depinde de... 2. Care n-a fost încă soluționat, care urmează să fie rezolvat; (despre litigii) care se află în curs de soluționare în fața unui organ de jurisdicție. Din lat. pendens, -ntis, fr. pendant.
👇
Sau „surugiu acribios aflat la conducerea diligențelor”, altă dandana...
SURUGIU, surugii, s.m. (Înv.) 1. Vizitiu care conducea (călare pe unul dintre cai) diligențele, poștalioanele sau trăsurile boierești. 2. (Pop.; art.) Numele unei constelații din emisfera boreală. Din tc. sürücü.
Acribios, -oasă adj. - Extrem de exact(ă). 
👇
Și, foarte sumbru, „solia orbiculară a morții”.
ORBICULAR, -Ă, orbiculari, -e, adj. Rotund, globular. ♦ (Substantivat, m.) Mușchi de formă circulară care înconjoară pleoapele și buzele, determinând, prin contracție, închiderea și deschiderea acestora. – Din fr. orbiculaire, lat. orbicularis.
👇
În fine, propoziția „Execuție funambulescă ajunsă în dezechilibru flagrant.”
FUNAMBULESC, -ESCĂ, funambulești, adj. (Rar) Echilibristic, acrobatic. ♦ Bizar, excentric, extravagant. – Din fr. funambulesque.
Concluzia mea: mai bine mă lăsam păgubașă... Dar am mai învățat ceva, nu?
👇
Google zice așa:
A lăsa (pe cineva) păgubaș = a provoca (cuiva) o pierdere; a păgubi. 
A fi (sau a rămâne) păgubaș = a pierde ceva, a fi (sau a rămâne) în pagubă; a păgubi.
Expresia „a se lăsa păgubaș” (de cineva sau de ceva) = a renunța (la cineva sau la ceva).

- Apăi, mă, Ioane! Io tătă zâua calc, spăl geamuri, spăl vase, gătesc, mătur! Iar tu în tăt timpu' aista stai în fata televizorului și aștepţi să-ţi aduc ceva de rontăit! No, da' dă-o încolo de treabă! Ce fel de om ești tu, mă?
- Răbdător!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Niște gânduri care uită...

MOTTO: „ Aleg să trăiesc prin alegere, nu întâmplător. Aleg să fac schimbări, în loc să găsesc scuze. Aleg să fiu motivată, nu manipulată. A...