vineri, 2 august 2024

Am oarece gânduri încurcate într-un cargafung

Vârsta nu e cea pe care o ai, ci aceea pe care o simți.” (Gabriel Garcia Marquez) 


Ieri (sau alaltăieri, chiar nu mai știu), când am scris pe Facebook cuvintele din dexonline.ro, am observat cu bucurie că s-a reintrodus rubrica „Cuvânt aleatoriu”, cu un zar simpatic pe care trebuie să-l „arunci” ca să vezi ce cuvânt nimerești. Ei bine, de atâta bucurie, am „dat cu zarul” de trei ori și am nimerit trei cuvinte de care habar n-aveam. Zău așa! Nu am mai scris ieri, cum îmi propusesem, căci am fost ocupată să-mi fac morală. Azi, jucând rolul „elefănțelului curios” (a se vedea poza), am căutat cuvintele și, după multe peripeții, le-am găsit, apoi am făcut și oarece adăugiri. Primul cuvânt a apărut așa, dar eu am insistat...
💬👇
! cargafung s. n., pl. cargafunguri. Sursa: DOOM 3 (2021).
👇
CARCAFUNG, carcafunguri, s. n. Parâmă care se fixează pe marginea întinsă a unei vele și care servește la strângerea acesteia. – Cf. fr. cargue fond.
👇
„Carcafung” sau „cargafung”? Cum e corect? Am aflat: CARGAFUNG!
👇
FUNGĂ, fungi, s. f. Parâmă din grupul manevrelor curente ale unei nave cu pânze care se folosește la ridicarea și la coborârea unei vele. Cf. it. fionco. Sursa: DEX '09.
💬👇 Al doilea cuvânt:
Rumeliot, ~ă a [At: CR (1832), 812/5 / P: ru-me-li-ot / Pl: rumelioți, rumeliote / E: ngr. ρουμηλιότης] 1. Care aparține Rumeliei. 2. Referitor la Rumelia. 3. Originar din Rumelia. Sursa: MDA2 (2010).
👇
RUMELIA (cuv. turcesc „rūm ῑlῑ” „Țara romanilor <bizantini>”) 1. Denumirea turcească dată părții estice a Pen. Balcanice. Otomanii și-au început campania de cucerire în Balcani la jumătatea sec. 14. De la sf. sec. 16 până în sec. 19, denumirea provinciei turcești cu sediul la Sofia (includea Bulgaria, Serbia, Herțegovina, Albania, Macedonia, Epir și Tesalia). După Tratatul de pace de la Berlin (1878) posesiunile de la Dunăre au intrat de facto în componența Bulgariei, sub suzeranitate otomană. Sudul Bulgariei forma provincia autonomă Rumelia Orientală cu capitala la Philippopoli (Plovdiv), iar Rumelia Occidentală era împărțită între provinciile Edirne, Salonic și Monastir. În anul 1885, Bulgaria a anexat Rumelia Orientală, iar prin Tratatul de pace de la București (1913). Monastir a fost cedat Serbiei și Salonicul Greciei; Edirne a rămas în componența Imperiului Otoman. 2. Denumirea contemporană a părții europene a Turciei, inclusiv Istanbulul. Sursa: DE (1993-2009).
💬👇 Al treilea cuvânt:
CONTEMPERAȚIE, contemperații, s.f. Impuls care provine din grația divină și care face să încline voința către un fapt, fără a-l determina însă. Din fr. contempération, lat. contemperatio.
👇 Rămâne să mai studiez ce-i cu asta...
💬👇 Cuvântul zilei:
NECUPRINS, -Ă, necuprinși, -se, adj., s. n. 1. Adj. Care nu este sau nu poate fi cuprins între anumite limite; imens, infinit. ♦ Care nu poate fi pătruns cu mintea, înțeles. 2. S.n. Spațiu, întindere nelimitată; nemărginire, imensitate; infinit. Pref. ne- + cuprins. Cheia alegerii: S-a născut, în 1942, Isabel Allende, scriitoare chiliano-americană, autoare a numeroase romane de succes. Printre acestea se numără și „Planul infinit”.
👇
Isabel Allende este o scriitoare chiliano-americană (...) care a scris în stilul realismului magic, fiind considerată a fi una dintre primele scriitoare de succes din America Latină. După răsturnarea președintelui chilian Salvador Allende de la putere, de către generalul Pinochet, Isabel Allende s-a refugiat în Venezuela, unde a lucrat timp de cincisprezece ani ca ziaristă, înainte de a-și publica primul roman, „Casa spiritelor”, în 1982. (Wikipedia).
P. S. Aș zice că azi am învățat destul, vreau recreație! Pe mâine...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Trei gânduri care măcăne

                                                            MOTTO: „ Omul care așteaptă ca o rață friptă să-i zboare în gură, trebuie să așt...