vineri, 10 februarie 2023

Ninsoare de cuvinte printre gânduri

 catigorie

                   © imagine Ștefania (preluată de pe dexonline.ro)

MOTTO: „Curajul înseamnă să mergi din eșec în eșec fără să-ți pierzi din entuziasm.” (Sir Winston Churchill)


        Ei, cam asta fac eu de vreo câteva luni încoace, adică scriu cu mare avânt aici, pe blogul meu, deși sunt conștientă că fiecare scriere a mea este un eșec lamentabil. Am mai făcut pauze (lungi și dese), dar situația e aceeași. Azi, doar cuvintele din dexonline (și ilustrația de la unul dintre ele, că-i faină și sugestivă). Când am dat de primul cuvânt aleatoriu (BELICÓS, -OÁSĂ, belicoși, -belicoase, adj. Care are o atitudine războinică, bătăioasă, agresivă; amenințător. – Din lat. bellicosus), mi-am zis în minte „Asta ne mai lipsea!” și am căutat altul. Mi-e total necunoscut, deci e bine să-l trec aici...

Cuvântul aleatoriu:
MUSTERIÁN s.n. (Geol.) Al cincilea subetaj al paleoliticului inferior. // adj. Care aparține acestui subetaj. [Pron. mus-te-ri-an, pl. musterieni, musteriene. // < fr. moustérien, cf. Le Moustier – peșteră în Franța]. Sursa: DN (1986).

Cuvântul zilei:

CATIGORÍE, catigorii, s.f. (Înv.) Clevetire, calomnie, defăimare. Din ngr. katigoria. Sursa: DEX '09 (2009). Cheia alegerii: În anul 1898, romancierul francez Émile Zola a fost găsit vinovat de calomnie și a fost condamnat la închisoare pentru că a scris celebra sa scrisoare „J’accuse”, acuzând guvernul de anti-semitism și de faptul că l-a încarcerat fără temei pe căpitanul Alfred Dreyfus.

💣 Este, de fapt, un cuvânt al unei zile din anul 2019, cred. Nici pe ăsta nu-l știam, seamănă mult cu...
CATEGORÍE, categorii, s.f. 1. Noțiune fundamentală și de maximă generalitate care exprimă proprietățile și relațiile esențiale și generale ale obiectelor și fenomenelor realității. 2. Grup de ființe, de obiecte sau de fenomene de același fel sau asemănătoare între ele. 3. (Biologie; în sintagma) Categorie sistematică (sau taxonomică) = fiecare dintre marile grupe de plante sau de animale asemănătoare și înrudite (clase, ordine, familii etc.). 4. (Sport) Fiecare dintre grupele în care sunt împărțiți sportivii sau echipele după criterii de greutate, vârstă, sex, clasificare sportivă sau grad de pregătire. ◊ Categorie de greutate = categorie de concurs sportiv stabilită în raport cu greutatea corporală a concurentului. – Din fr. catégorie, lat. categoria. Sursa: DEX '09 (2009).

💣 Dacă nu v-ați plictisit, iată diferența dintre „insultă” și „calomnie”:

INSÚLTĂ, insulte, s.f. Vorbă sau faptă care lezează demnitatea sau reputația cuiva; jignire; ofensă; injurie. [G.-D. insultei] /<fr. insulte. Sursa: NODEX (2002).
CALOMNÍE, calomnii, s. f. Afirmație mincinoasă și tendențioasă făcută cu scopul de a discredita onoarea sau reputația cuiva; defăimare, clevetire. – Din fr. calomnie, lat. calumnia. Sursa: DEX '09 (2009).

💣 Câteva bancuri:

Soția, nemulțumită, îi reproșează soțului:

- Mulţi dintre cei pe care i-am refuzat când m-am căsătorit cu tine, sunt astăzi mult mai bogaţi decât eşti tu!

Soţul:

- Păi, d-aia sunt!

&

Mama îl întreabă pe băiețelul ei:
- Puiuț, tu știi ce este un termometru?

- Un termometru este o sticluță lungă în care se ține febra! 

Discuție între doi amici:

- Ce ai mâncat azi la prânz?

- Foie gras, ratatouille și clafoutis cu cireșe.

- Hai, măi, acum nu mai suntem pe Instagram, spune-mi sincer!

- Pufuleți!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...