miercuri, 15 februarie 2023

Gânduri și stereotipuri

MOTTO: „Banalitatea este legea supremă a vieţii, dar ne e greu s-o recunoaştem. Banalitatea şi rutina - legile ce ne ţin în chingi.” (Ileana Vulpescu)

 

    💤  De câteva zile-ncoace fac niște eforturi disperate să nu „intru” pe blogul meu, pentru că nu sunt în stare să scriu nimic care să-mi placă cât de cât, văd doar cum înșir aici tot felul de platitudini și lucrul ăsta mă scoate din fire. Astăzi, pe când îmi repetam în minte un fel de mantră („Nu, renunță, nu mai scrie nimic, ai altele de făcut, nu merită să te enervezi și să te cerți cu tine însăți!”), mi-a trecut printre neuroni cuvântul „stereotip”. Așa că...

    👇
STEREOTÍP, -Ă, (I) stereotipuri, s.n., (II) stereotipi, -e, adj. I. S.n. 1. Placă plană sau semicilindrică, turnată din metal, mulată în cauciuc sau în alt material plastic, reprezentând reproducerea unui text sau a unui clișeu și folosită ca formă de tipar la tipărirea edițiilor unei lucrări de mare tiraj. 2. (În sintagma) Stereotip dinamic = sistem de reflexe condiționate care se formează prin repetarea acțiunii acelorași stimuli condiționali într-o succesiune determinată. II. Adj. 1. Tipărit după un stereotip. 2. Fig. Care se repetă în aceleași condiții, care este mereu la fel, neschimbat, obișnuit, banal; stereotipic; banalizat prin repetare. [Pr.: -re-o-] – Din fr. stéréotype. Sursa: DEX '09 (2009). 

💤 Deci, mai banală și mai stereotipică decât de obicei, scrierea mea de azi continuă cu niște cuvinte aleatorii (vezi dexonline.ro) din zilele trecute...

    👇  

APROPÓ, (1) adv., (2) apropouri, s.n. 1. Adv. Fiindcă a venit vorba (de asta); bine că mi-am adus aminte. 2. S.n. Aluzie (adesea răutăcioasă) la adresa cuiva; propunere făcută cuiva pe ocolite. [Var.: apropóu s. n.] – Din fr. à-propos.

    👇 
BÍRNIC, -Ă, birnici, -ce, s.m. și f. (Înv.) Persoană care era supusă la bir; p. gener. contribuabil. – Bir + suf. -nic.

    👇
GĂINÚȘĂ, găinușe, s.f. 1. Diminutiv al lui găină. 2. Numele mai multor păsări sălbatice de munte sau de baltă. ◊ Compuse: găinușă-de-baltă = pasăre migratoare acvatică, cu penaj negru, cu o pată roșie de piele golașă în frunte și cu picioarele verzui (Gallinula chloropus); (Entom.) găinușă-de-seară = cărăbuș. 3. (Astron.; art.) Cloșca-cu-Pui. 4. (La pl.) Plantă veninoasă cu tulpina lungă și subțire, cu flori mici albe, situate în vârful tulpinii (Isopyrum thalictroides). 5. Plantă din familia rozaceelor cu tulpina scurtă și cu flori albe (Pothentilla microutha). [Pr.: gă-i-nu-șă. – Pl. și: găinuși] – Găină + suf. -ușă. Sursa: DEX '09 (2009).

    😊

Un tip așteaptă la un ghișeu, într-o bancă.  Funcționara îi zice, încet: 

– O să mori în mizerie, sărac și prost… 

Cetățeanul: 

– Nu am înțeles… Ce-ați spus? 

Funcționara: 

– Am spus: „Creditul dumneavoastră a fost aprobat!”

%
Un ardelean destul de amețit stă de vorbă cu medicul: 

– Dom' doctor, ajută-mă. Am o așchie în limbă! 

– Dar cum s-a întâmplat? 

– No, mi s-o vărsat pălinca pe dușumea!

%

După foarte multa vreme, un tip își scoate nevasta la restaurant. Când își lasă paltoanele, garderobiera zâmbește și zice:

– Bună seara, domnule Popescu!

Nevasta îl interoghează imediat:

– De unde te știe asta!? Tu ai mai fost aici fără mine!

– Nu, dragă, a fost femeie de serviciu la noi la firmă!

Se așază la masă. Vine chelnerul:

– Bună seara, domnule Popescu, la aperitiv, ca de obicei?

Soția se face vânătă:

– Aha! Te cunoaște și știe și ce-ți place!

– Da, sigur, a lucrat la noi la bufet, dar s-au făcut restructurări.

Scena se repetă cu tot personalul din restaurant, inclusiv cu portarul care le cheamă un taxi. În mașină, femeia explodează:

– Tu mă crezi pe mine proastă? Adică, ce, eu nu-mi dau seama că minți...

Și continuă tot așa, cu un torent de reproșuri tot drumul, până când șoferul taxiului se întoarce, râzând, și zice:

– Dom’ Popescu, pe cinstea mea, din câte ați dus la hotel cu mașina mea, asta-i cea mai a dracu’!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...