luni, 19 decembrie 2022

Gânduri cu garnitură de litere

MOTTO: „Arta de a scrie este arta de a descoperi lucrurile în care crezi.” (Gustave Flaubert)

 

    Ieri, când am vrut să scriu, cuvântul aleatoriu a fost cel de mai jos. După ce am pus titlul, deja cheful de scris îmi trecuse, deci am amânat și azi reiau. Cuvântul are o mulțime de sensuri, eu l-am folosit în titlu, autoironic și parodic, pe acela...
GARNITÚRĂ, garnituri, s.f. 1. Accesoriu folosit pentru a împodobi sau a completa un lucru. ♦ Adaos de legume, salată etc., care se servește la friptură. 2. Piesă sau ansamblu de piese demontabile care completează, întăresc sau protejează o piesă, micșorându-i uzura; piesă care asigură îmbinarea perfectă a două elemente prin care circulă un fluid. 3. Grup de mai multe lucruri de același gen care împreună formează un ansamblu unitar. ♦ Totalitatea uneltelor, sculelor, pieselor etc. de același fel folosite într-un atelier sau într-o exploatare. ♦ Totalitatea pieselor de același gen ale unei mașini. ◊ Garnitură de litere = serie de litere și de semne cu caractere tipografice identice, cuprinzând toate corpurile caracterului respectiv. ♦ Ansamblu format din locomotiva și vagoanele unui tren. 4. Totalitatea jucătorilor care alcătuiesc o echipă sportivă; formație. Din fr. garniture. Sursa: DEX '09.

Cuvântul aleatoriu (de azi):
ALIVÁNCĂ, alivenci, s. f. (Reg.) 1. Turtă făcută din mălai amestecat cu lapte bătut și cu brânză și coaptă în cuptor cu unt sau cu smântână. 2. (La plural) Numele unei hore; melodie după care se execută această horă. – Et. nec. Sursa: DEX '09 (2009).

Cuvântul lunii:

VÉTO, vetouri, s.n. (Și în sintagma drept de veto) Drept al unei persoane, al unui stat, de a se opune adoptării unei propuneri sau unei hotărâri discutate în organizația din care face parte; formulă prin care se exercită acest drept. – Din lat., fr. veto. Sursa: DEX '09 (2009). Cheia alegerii: România și Bulgaria nu au fost admise în spațiul Schengen...

(Sursa imaginii - https://dexonline.ro/cuvantul-lunii/2022/12)

Notă: Mi-a plăcut mult și m-a amuzat imaginea pusă la cuvânt, așa încât am adus-o aici, la blogul meu. Altă poantă simpatică pe tema asta este: „Chinezii, pe cale diplomatică, ne-au anunțat că, dacă nu am fost primiți în Schengen, ne primesc ei, pe noi și pe bulgari, în Shenzhen...”

Cuvântul zilei:

RESENTIMÉNT, resentimente, s.n. Sentiment ostil față de cineva, provocat de o nemulțumire mai veche; dușmănie, ură, pică, antipatie, resimțământ – Din fr. ressentiment. Sursa: DEX '09 (2009). Cheia alegerii: S-a născut, în anul 1980, actorul american Jake Gyllenhaal. Printre rolurile sale se numără și cel din filmul „Inamicul”.

Gluma zilei

Un tip i se confesează unui amic:

- Cred că am să divorțez...

- De ce?

- Nu mai pot, nevastă-mea e prea copilăroasă.

- Cum adică?

- De câte ori fac baie, vine pe la spate și îmi îneacă toate rățuștele din cadă...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...