marți, 6 decembrie 2022

Avatarul meu rătăcit printre gânduri

Am făcut o maaaare pauză de la scris. Chef puțin, imaginație și mai puțină, oarece răceli, treburi presante, timp urât (ceață, ploi, umezeală, frig, vânt), deci stări cam gri, morocănoase și tristuțe. Mă rog, pot înșira aici o mulțime de alte motive. Azi de dimineață încerca timid să iasă Soarele, dar nu, acum e iar ceață și norii au acoperit cerul. Dar tot am să scriu, măcar cuvintele de azi din dexonline, și câteva pe care le-am notat zilele trecute... 

Cuvântul din titlu:
AVATÁR, avataruri, s.n. (În unele concepții religioase) Reîncarnare succesivă a unei ființe. ♦ (Fig.) Transformare neprevăzută (și chinuitoare) care intervine în evoluția unei ființe sau a unui lucru. – Din fr. avatar. Sursa: DEX '98 (1998).

Cuvântul aleatoriu:

GUDURÁ, gúdur, vb. I. Refl. 1. (Despre câini; la pers. a III-a) A-și manifesta bucuria sau atașamentul față de om, dându-i târcoale și mișcând din coadă. 2. Fig. (Depreciativ; despre oameni) A se ploconi, a se umili fără demnitate în fața cuiva, a linguși pe cineva (pentru a-i obține favorurile). Cf. alb. gudutis. Sursa: DEX '96.

Cuvântul zilei:

TIMOÁRE s.v. frică, teamă, temere. Sursa: Sinonime (2002). Cheia alegerii: S-a născut, în anul 1942, Peter Handke, dramaturg și romancier avangardist de origine austriacă, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în 2019. Printre romanele sale traduse în limba română se numără și „Frica portarului înaintea loviturii de la 11 metri”.

De aici și...
TIMORÁT ~tă (~ți, ~te) Care manifestă lipsă de îndrăzneală; stăpânit de teamă sau de emoții; timid; sfios; jenat; rușinos. /<fr. timoré. Sursa: NODEX (2002).

Cuvinte „restante”:

DEGRINGOLÁDĂ, degringolade, s. f. Prăbușire, rostogolire rapidă, cădere. ♦ Fig. Decădere treptată, degradare progresivă, ruinare. – Din fr. dégringolade. Sursa: DEX '09 (2009).

***
PORTO-FRÁNCO s.n. Port (sau o parte a lui) în care, potrivit unei convenții speciale, mărfurile importate, exportate sau aflate în tranzit nu sunt supuse taxelor vamale. [Var.: porto-fránc s.n.] – Din it. porto-franco. Sursa: DEX '98 (1998).

***
Pentru că avatarul meu de astăzi arată ca mâța din poză (numai că oleacă mai anxioasă), am citit ceva care să-mi dea curaj să ies din starea asta ușor letargică și lenevoasă. Mai întâi, Tanti Wikipedia mi-a zis ce e „zona de confort”. 

O zonă de confort este o stare psihologică în care lucrurile se simt familiare unei persoane și aceasta este în largul său și controlează mediul în care se află, experimentând niveluri scăzute de anxietate și stres.” Wikipedia (Engleză)

***

Am găsit apoi un articol,  „5 modalități prin care să ieși din zona de confort”, din care citez doar cele cinci „modalități”:
1) Mergi spre casa pe un alt traseu.

2) Spune DA invitațiilor pe care le primești.

3) Alege opțiunea care te va face să te simți cel mai puțin confortabil.

4) Schimbă-ți mediul în care trăiești.

5) Simte teama, dar nu te lăsa distras de ea.

(Sursa: https://www.ferratumbank.ro/blog/5-modalitati-prin-care-sa-iesi-din-zona-de-confort/ )

P.S. Am avut infinita răbdare să citesc tot articolul. Și da, m-a scos din zona de confort, pentru că mi-a făcut câțiva nervi. Zic „câțiva” căci nu am energia să suport mai mulți. De ce? Pentru că, de fapt, toate aceste îndemnuri aparent binevoitoare voiau să ne conducă înspre ideea de a lua un credit online. Ha!

***

Serialul (hm, nu sunt sigură dacă-i american sau canadian) pe care-l văd de o bună bucată de vreme, „Chesapeake shores”, și despre care o să „povestesc” într-o postare viitoare, mă scoate și el din zona de confort, în sensul că zona mea de confort, în acest moment al existenței mele, n-aș zice că experimentează, „niveluri scăzute de anxietate și stres”.  

Pe mâine!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...