sâmbătă, 9 iulie 2022

Gânduri cam gurmande...

 

     Astăzi am avut zi-de-gătit. Nu Ziua Gătitului, nu am o zi anume când fac mâncare (căci la asta m-am referit), gătitul casei este, la mine, un proces continuu, iar gătitul meu se găsește pe un dezamăgitor loc trei, pentru că... Pentru că. Nu vă mai plictisesc cu introspecțiile mele pseudo-filosofice. Gândurile cele gurmande au înghițit în sec cât timp m-am învârtit eu pe lângă aragaz și acum sunt fericite că, în sfârșit, am mâncat. Când am căutat cuvântul aleatoriu, am dat peste CURÉCHI, curechi, s.m. 1. (Reg.) Varză.2. (În sintagma) Curechi-de-munte = plantă erbacee din familia compozeelor, cu flori galbene-aurii și cu fructe achene prevăzute cu peri (Ligularia glauca). Lat. colic(u)lus (= cauliculus). Sursa: DEX '09 (2009). Și acum, gata, gândurile mele cele pofticioase deja se și văd înfruptându-se, săptămâna viitoare, dintr-o „varză à la Cluj”.

Cuvântul zilei este un verb: CLAMÁ, clamez, vb. I. Intranz. (Livr.) A se manifesta, a se exprima în termeni violenți sau cu strigăte; a chema cu voce tare. Din fr. clamer. Sursa: DEX '09 (2009). Cheia alegerii: În 1955, Bertrand Russell publica la Londra, în plin Război Rece, Manifestul Russell-Einstein. Atrăgea astfel atenția asupra pericolelor create de armele nucleare și făcea apel la liderii mondiali să caute soluții pașnice la conflictele internaționale. Manifestul a fost semnat de unsprezece intelectuali și oameni de știință de renume, inclusiv de Albert Einstein, care l-a semnat în aprilie 1955 (cu câteva zile înainte de a muri).

💣 Din străfundurile minții mele, un neuron destul de rătutit încearcă să-mi șoptească cum că am mai scris despre diferența subtilă dintre „gurmand” și „gourmet” (sau „gurmet”). Dar eu am uitat, așa că...
GURMÁND, -Ă, gurmanzi, -de, adj., s. m. și f. (Persoană) căreia îi plac (și care știe să aprecieze) mâncărurile bune. Din fr. gourmand. Sursa: DEX '96.

 💣  Pe urmă, dexonline.ro zice că gurmet = gurmand, deci am mai căutat, împreună cu Google (nu mult, căci nu prea am chef) și am găsit următoarele:
Deși substantivele gourmand și gourmet se referă ambele la o persoană care iubește mâncarea bună, cuvintele au conotații diferite. „Un gourmet este un cunoscător” spune Mitchell Ivers. „Un gourmand este un consumator pasionat”. (Ghidul Random House pentru o bună scriere). 

Substantivul gourmand se referă la cineva care este extrem (și adesea excesiv) de îndrăgostit de mâncare și băutură. Un gourmet este cineva cu gust rafinat, care se bucură (și știe foarte multe) despre mâncare și băutură. Ca adjectiv, gourmet-ul se referă la alimente de înaltă calitate sau exotice.” 

Sursa: https://ro.eferrit.com/gourmand-si-gourmet

❤  Glume mai vechi, dar reluate, căci au oarece legătură cu TEMA ZILEI...


- Fată, am pierdut 1.000 de kilocalorii, în trei secunde!

- Nu se poate! Cum?

- Mi-a picat shaorma jos!

Sunt mult mai fericit(ă) de când am renunțat la cafeaua de dimineață pentru un fresh de portocale. Doctorul zice că e de la vitamina C, dar eu cred că e de la vodcă. :)))


Întrebare: De ce punem pizza rotundă în cutii pătrate și mâncăm felii triunghiulare?


Oglinzile nu mint. Și, din fericire, nici nu râd…

 

P.S. Cred că am râs și la glume, deși sunt spuse a nu-știu-câta-oară, dar m-am hlizit câteva minute în șir când am văzut poza cu sandviciurile ca niște Angry Birds, drept pentru care am „împrumutat-o”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...