marți, 22 martie 2022

Toate gândurile mele ar vrea să se mitridatizeze



MOTTO: „Dacă nu-ți convine ceva, schimbă acel lucru. Dacă nu-l poți schimba, schimbă modul în care te gândești la lucrul respectiv.” (Mary Engelbreit)

 

      Cum am mai zis, mi-am promis mie însămi că nu mă mai uit deloc la știri. Și încerc să mă țin de cuvânt. Dar, fără să vreau, tot mai aud (sau zăresc cu coada ochiului) câte ceva. Pe lângă titlurile absolut tâmpite, majoritatea știrilor, că sunt false sau „adevărate”, pare o înregistrare a discuțiilor unor locatari dintr-un ospiciu. Știam eu că uneori „viața bate filmul”, dar ceea ce se întâmplă acum depășește puterea mea de înțelegere și de acceptare. Și, tot cum am mai zis, am impresia că guvernanții noștri nu numai că nu ne vor binele ci, vorba personajelor lui Caragiale, „la din contra”. Și asta mi-a readus în minte un banc care circula în timpul „iepocii de aur”:  „Le-am tăiat lumina, le-am tăiat apa caldă, le-am tăiat căldura, le dăm mâncarea la raţie, însă poporul român rezistă!”, îi spunea Nicolae Ceaușescu omologului chinez, aflat în „vizită de lucru” în România. „Tovarăşu’ Ceaușescu, da’ cu cianură ați încercat?", l-a întrebat chinezul. Mda... Mai bine mă ocup de cuvintele de marți...

👀
Cuvântul aleatoriu: MITRIDATIZÁ, mitridatizez, vb. I. (Tranzitiv și reflexiv) - A (se) obișnui să consume anumite otrăvuri, obținând imunitate față de ele. – Din fr. mithridatiser. Sursa: DEX '09 (2009).

NOTA MEA: Acest verb (folosit de mine în titlu) m-a făcut să caut prin istorie, ca să-i înțeleg mai bine sensul. Am găsit următoarele despre Mitridates, cel care, de teama de a nu fi otrăvit, bea în fiecare zi cantități mari de antidot:
Mitridates al VI-lea, supranumit și Mitridates cel Mare sau Eupator, a fost unul din cei mai importanți conducători ai regatului Pontus. A condus regatul în perioada anilor 119 – 63 î.Hr.. A fost un adversar de temut al romanilor, reușind să facă față acestora o lungă perioadă de timp. Sursa: Wikipedia.
Unul dintre cei mai mari inamici ai Romei antice a fost regele Pontului, Mithridates al VI-lea Eupator (Mithra datha – darul lui Mithra, eupator – „din bun tată”), unul dintre protagoniştii confruntărilor militare sângeroase, rămase în istorie drept războaiele mitridatice. Ce se ştie mai puțin este faptul că acest Mithridate cel Mare, (prinț al Persiei dar şi cu origini greceşti) a stăpânit ani buni întreg bazinul Mării Negre, inclusiv Vestul acestuia, respectiv Dobrogea noastră. Mithridate s-a luptat cu Republica Romei în trei mari războaie (88-84 î.H, 83-81, respectiv 73-63 î.H). A înregistrat succese majore, a şi pierdut bătălii, a încheiat tratate de pace avantajoase dar, în cele din urmă, în ultima confruntare, a fost învins iar regatul său cucerit de către marele general Pompei. Sursa: povestilemariinegre.ro.

👀

Cuvântul zilei: ETIÁJ, etiaje, s.n. Nivel de referință al unui curs de apă, stabilit pe baza nivelurilor minime anuale pe o perioadă îndelungată de observație și în raport cu care se măsoară cotele apelor. [Pr.: -ti-aj] – Din fr. étiage. Sursa: DEX '98 (1998). Cheia alegerii: Ziua mondială a apei (ONU).

NOTA MEA: Iată că am „întâlnit” azi nu unul, ci două cuvinte care-mi erau doar vag cunoscute, deci am mai pus ceva în sipetul meu cu noutăți, amintiri, cunoștințe, bla-bla-bla-uri...

🙇

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...