vineri, 23 august 2019

GÂNDURI INDEXATE

Imagine similară

M-am gândit să nu mai plictisesc lumea pe Facebook cu aceste cuvinte zilnice (alese de cei de la dexonline.ro, sau alese de mine) și să-i plictisesc doar pe cei care se aventurează să-mi citească postările de pe blog. Așa vor fi mai puține persoane plictisite, nu? Deci:


CUVÂNTUL ALEATORIU: Lehniță sf [At: (a. 1695) IORGA, S. D. V, 362 / V: (îrg) legn~, (reg) lign~, licn~, lemn~ / P: ~țe / E: bg легница, ucr легница] 1. (Înv) Ghețărie. 2. (Înv; pex) Loc foarte friguros. 3. (Mun.) Vale adâncă. 4. (Reg.) Crâșmă. 5. (Reg.) Bețiv. 6. (Mar.) Persoană care bârfește. Sursa: MDA2 (2010)

(Nota mea: habar n-aveam de cuvântul ăsta, recunosc, dar e simpatic și are niște sensuri aiuritor de diferite.)

CUVÂNTUL LUNII: CARACÁL s. m. linx cu urechile negre, în Africa și în stepele din sud-vestul Asiei; râs de pustiu. (< fr., sp. caracal). Sursa: MDN '00 (2000) 

Cheia alegerii: Evenimentele din Caracal ar putea să schimbe fața României.

(Nota mea: poate să fie și „cuvântul anului”, eu cred că fața României nu mai poate fi schimbată. Adică, nu în bine...) 


CUVÂNTUL ZILEI: DECLICHETÁ vb. tr. a elibera clichetul care imobilizează un mecanism. (< fr. décliqueter). Sursa: MDN '00 (2000)
Cheia alegerii: În 1939 Germania nazistă și Uniunea Sovietică au semnat Pactul Ribbentrop-Molotov, al cărui protocol adițional secret stipula împărțirea Europei de Est și Centrale între cele două puteri. Pactul a stat la baza declanșării celui de al Doilea Război Mondial.

(Nota mea: ceea ce e pus la „cheia alegerii” se potrivea mai bine la „declic” sau, pentru noi, românii, cu „ceasul rău”.) 


De ce am pus titlul ăsta, e evident, cred. Am o pasiune (care-mi va trece, în timp) de a căuta și a indexa cuvinte (și, legate de ele, și gânduri). Așa că, a se vedea, spre exemplificare:
Indexat, ~ă a [At: DEX-S / Pl: ~ați, ~e / E: indexa] 1. (D. cuvinte, autori etc.) Care a fost introdus într-un index. 2 (D. salarii) Corelat cu nivelul creșterii prețurilor. (DEX 2009)

Dar, atenție, nu-mi place să „pun la index” nici gânduri, nici cuvinte, nici oameni:

INDEX, (1) indexuri, s. n., (2) indecși, s. m. 1. S. n. Listă alfabetică sau pe materii pusă la sfârșitul sau la începutul unei cărți sau apărută în volum separat, cuprinzând materiile, autorii sau cuvintele conținute în ea, cu indicarea paginilor (și a volumelor) unde se găsesc; indice. ◊ Index bibliografic = lucrare de îndrumare bibliografică, cuprinzând lista principalelor scrieri privitoare la o problemă, însoțită uneori de adnotări asupra conținutului lor. ◊ Expr. A pune la index = a) a trece o carte în lista cărților interzise; b) fig. (fam.) a socoti, a trata pe cineva ca nedemn, nevrednic sau primejdios. 2. S. m. Degetul arătător. [Acc. și: (2) indéx] – Din lat., fr. index. (DEX 2009)

P.S. M-am plictisit până și pe mine, așa că-mi închipui ce vor simți cei ce vor citi...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...