sâmbătă, 5 august 2023

Gânduri care-și bat cuișoare-n talpă

de stă mâța-n coadă

MOTTO: „Orice om este uimit de ceea ce cred ceilalți despre el.” (André Maurois)

 

     În legătură cu asta, cu uimirea, am ales ca ilustrare și exemplificare poza zilei (care-i aparține lui Radu Borza) și expresia zilei („A sta mâțu-n coadă”), ambele din dexonline.ro. Titlul e cauzat de niște acțiuni ale mele cărora li se potrivește foarte bine expresia aferentă pentru primul sens al cuvântului pe care l-am găsit astăzi, adică „cuișor/ cuiuț”: „A-și bate cuie-n talpă” - a-și face singur/ă greutăți, a-și complica existența. Deci...

Cuvântul aleatoriu: CUIȘÓR, cuișoare, s. n. 1. Diminutiv al lui cui; cuiuț. 2. (La pl.) Condiment alimentar obținut prin uscare din mugurii aromatici florali ai unui arbust exotic. [Pr.: cu-i-] – Cui + suf. -ișor. Sursa: DEX '09 (2009).

Pentru al doilea sens al cuvântului, iată o completare:
În bucătăriile din toată lumea se folosesc cuișoare în preparate de toate felurile. Aroma lor completează cu adevărat condimente exotice precum piper, nucșoară, scorțișoară și anason stelat. În Europa, cuișoarele sunt folosite mai des în preparatele dulci, cum ar fi compoturi și fursecuri, dar aroma dulce și parfumată a condimentului merge bine și cu tocănițe, fripturi sau vin fiert. Cuișoarele măcinate se găsesc în multe amestecuri de condimente asiatice. Cuișoarele trebuie folosite cu moderație, deoarece aroma și iuțeala lor specifică nu se diminuează în timpul gătirii. Cuișoarele întregi sunt de obicei îndepărtate înainte de servire.”

Sursa: https://www.kotanyi.com/ro/descoperiti/condimente/cuisoare/

Cuvântul zilei: ONORÁBIL, -Ă, onorabili, -e, adj. (Adesea adverbial) Demn de cinste, de stimă, de respect; cinstit, stimabil, respectabil. Din fr. honorable, lat. honorabilis. Cheia alegerii: Burkina Faso (țară din Africa de Vest, având capitala la Ouagadougounota mea) își sărbătorește ziua națională (independența de Franța). Burkina înseamnă „(om) integru, onorabil”, iar Faso, „patrie, țară”. 

P. S. Cuvântul lunii a rămas tot AZIL. Păi, da...

André Maurois a fost un scriitor, eseist și istoric francez. A devenit cunoscut și datorită biografiilor făcute unor personalitați ca: Honoré de Balzac, Percy Bysshe Shelley, Frédéric Chopin, sau Benjamin Franklin. (Wikipedia).

Bancurile de azi:

O boabă de cafea merge la psiholog. După ce boaba ia loc pe canapea, doctorul o întreabă:

- Ia spune-mi, ce te macină?


Azi am mers să-mi cumpăr o brichetă și vânzătoarea mi-a spus:

- 2 lei și 15 de ruble.

- Rublele pentru ce?

- Pentru gaz...

Discuție la telefon între doi prieteni:

– Ce mă fac, ce mă fac, ce mă fac, întreabă unul cu disperare.

– Dar ce s-a întâmplat, prietene? Ce-i cu tine?

– Afară toarnă cu găleata, tu nu vezi? Iar soția mea este în oraș.

– Ei, şi ce dacă? Nevastă-ta e o femeie deșteaptă! Intră ea în vreun magazin!

– Tocmai de-aia sunt așa disperat! S-au dus toate economiile noastre!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...