duminică, 25 iunie 2023

Gânduri ca niște licurici

șoarece

                                 © imagine Ana-Maria Gălețeanu

MOTTO: „Luminița de la capătul tunelului a fost stinsă din cauza tăierilor de buget.” (Anonim)


     Da, gândurile mele de acum, din această duminică de iunie, seamănă cu niște licurici. Adică se văd doar noaptea, când cred că ar zbura frumos și ar avea oarece farmec, dar acum, în plină zi, par doar gâze neinteresante și anoste. Asta e, ce pot face?! Am căutat cuvintele de azi, am dat peste „licurici”, dar după ce l-am pus în titlu am căutat și alt cuvânt aleatoriu. Parcă nici cuvântul zilei nu mi-a plăcut, așa că „m-am dus” la un altul, din anii trecuți. Pe urmă, fără chef și fără succes, am căutat niște bancuri ca lumea. N-am găsit, poate reiau unul tot din anii trecuți. Am ales să încep cu o expresie (și o ilustrație) din... mda, ați ghicit, dexonline.ro:
ȘOÁRECE, șoareci, s.m. Animal mic din ordinul rozătoarelor, de culoare cenușiu-închis, cu botul ascuțit și cu coada lungă și subțire (Mus musculus). ◊ Șoarece de bibliotecă, se spune despre o persoană care își petrece cea mai mare parte a timpului prin biblioteci, citind și studiind. Șoarece de birou = birocrat. ◊ Expr. A trăi (sau a se iubi, a se avea) ca mâța (sau ca pisica) cu șoarecele, se spune despre două persoane care nu se pot suferi, care se ceartă întruna. I-au mas șoarecii în pântece (sau burtă), se spune despre un om foarte flămând. A se juca (cu cineva) ca mâța (sau ca pisica) cu șoarecele = a-și bate joc de cineva, ținându-l într-o situație incertă. În gaură (sau bortă) de șoarece = în cea mai ferită, mai dosnică ascunzătoare, în gaură de șarpe. ◊ Compus: Șoarece-de-câmp = mic rozător de câmp care face mari stricăciuni în culturi (Apodemus agrarius); șoarece-de-pădure = animal rozător care trăiește în pădure (Apodemus sylvaticus). [Var.: șoárec s. m.] – Lat. sorex, -icis.
Cheia alegerii: „Șoarece de bibliotecă” = se spune despre o persoană care își petrece cea mai mare parte a timpului prin biblioteci, citind și studiind.

Cuvântul aleatoriu:

SCUTÉLNIC, scutelnici, s. m. (în Evul Mediu, în Țara Românească și în Moldova) Țăran care, în schimbul unor obligații suplimentare față de domn sau de stăpânul de moșie, era scutit de plata birului domnesc. – Scuti + suf. -elnic. Sursa: DEX '09 (2009).

Cuvântul zilei:
QUÓLIBET [cvolibet] s.n. 1. glumă insipidă, de prost gust; bufonerie vulgară. 2. (muz.) compoziție alcătuită din fragmente diferite, pentru a pune în valoare virtuozitatea interpretului ori cu scopul obținerii unui efect comic. (< fr. quolibet). Sursa: MDN '00 (2000). Cheia alegerii: S-a născut în 1961 comicul și actorul englez Ricky Gervais. Este cunoscut pentru serialul de comedie La birou, în care interpretează rolul managerului David Brent, care se crede un șef simpatic, dar este în realitate un bufon.

Bancuri:

După miezul nopţii, sună cineva la ușa unui apartament. O femeie somnoroasă și nervoasă se duce să deschidă. În faţa uşii erau patru bărbaţi, beţi criţă.
– Stimată doamnă, noi am venit să-l conducem pe soțul dumneavoastră până acasă, dar nu știm care dintre noi este!

Discuție la o tarabă, în piață:
- Nu vă supărați, roșiile astea sunt românești?
- Da` ce faceți, domnu`, vreți să vorbiți cu ele sau să le mâncați?!

Iese prietena unuia (care era, așa, mai durdulie) din cabina de probă cu o geacă în mână:
- Mi-e mică, iubi, zice ea.
- Ce ți-e mică, îi replică tipul, geaca sau cabina?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...