miercuri, 15 martie 2023

Toate gândurile mele au primit „mustrare scrisă”

Există un spectacol mai mare decât marea și acesta este cerul; există un spectacol mai mare decât cerul și este acesta e interiorul sufletului.” (Victor Hugo)

 

Ei, da, am avut un început lamentabil în a mă ține de cuvânt, căci ieri, spre seară, când am vrut să scriu iar pe blog (partea a doua la ceea ce scrisesem de dimineață), gândurile mele nu au răspuns la apel, așa că imediat le-am dat o „mustrare scrisă” (sau, cum se mai spune acum, „avertisment scris”), iar de atunci stau bosumflate și nu-mi vorbesc. Bine, le administrasem înainte o „mustrare verbală” și mă tem că termenii ei au fost cam argotici. Acum, și eu și ele suntem, ca să fiu în temă cu un cuvânt găsit azi în dexonline.ro, tulnice. Adică ușor năuce, aiurite. Culmea, afară e tot tulnic. Ne mai lipsește doar un tulnic, așa, ca să ne doinim amarul...

Cuvântul aleatoriu:

TÚLNIC, tulnice, s.n. Vechi instrument muzical popular de suflat, asemănător cu buciumul, folosit în Munții Apuseni; p. gener. bucium. – Et. nec. Sursa: DEX '09.

#
TULNIC, ~Ă a [At: SCRIBAN, D. / Pl: ~ici, ~ice / E: ns cf tulnic] (Despre persoane) 1. (Mun) Care este nebun Si: smintit, țicnit. 2. (Mun) Care este zăpăcit Si: (pfm) aiurit, năuc, (reg) tulnicit. 3. (Regionalism) Amețit de băutură Si: beat. Sursa: MDA2 (2010).

#

TULNIC s.n. [At: PAMFILE, VĂZD. 107 / Pl: ~ice / E: nct] (Buc) Vreme neguroasă. Sursa: MDA2 (2010).

Cuvântul zilei:

CALAPÓD, calapoade, s.n. Piesă de lemn în forma (labei) piciorului, întrebuințată la confecționarea încălțămintei sau care se pune în încălțăminte pentru a împiedica să se deformeze; formă de lemn pe care se întind căciulile sau pălăriile. ♦ gener. Tipar, formă, model. ◊ Expr. Pe același calapod = la fel, asemănător, identic. – Din ngr. kalapódi. Sursa: DEX '98 (1998).

Cheia alegerii: În anul 1816, s-a născut Alexis Godillot, antreprenor și pantofar francez, rămas în istorie pentru că a introdus diferențierea între pantoful drept și cel stâng, din motive de confort (înainte cei doi pantofi erau identici). Tot lui i se datorează și stratul impermeabil dintre talpă și pantof.

Cuvântul lunii:

(Tot) TECTONIC.

Nota mea: Doamne, apără  și păzește!

Expresia zilei:
A turna gaz pe foc = a contribui la înrăutățirea unei situații grave/ dificile. Sursa: Argou (2007).

Bancul zilei:

Într-un bar, un tip încearcă să agațe o fată:

- Domnișoară, ce telefon aveți?

- „LG”!

- Nu, adică la ce operator…

- „Orange”!

- Nu, domnișoară, mă refer la număr, cifre!

- Aaa, la cifre! Păi, arabe!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...