miercuri, 2 noiembrie 2022

De ce se răzgândesc gândurile mele?

  

MOTTO: „Probabil că nu voi ajunge niciodată să fiu ce mi-am dorit, dar asta pentru că, atunci când eram mică, îmi doream să ajung o prințesă ninja.” (Cassandra Duffy)

Titlul de astăzi este, desigur, o întrebare retorică. Sigur, nici măcar nu mă mai obosesc să-mi răspund, o dată că e întrebare retorică și a doua oară pentru că, chiar dacă aș găsi un răspuns, ar avea o nuanță autoironică și de frustrare. Am pus drept motto zicerea de mai sus, găsită absolut întâmplător, căci m-a amuzat copios. Și eu mi-am dorit cam același lucru. Adică, să fiu prințesă. Nu ninja. Habar n-am cine-i Cassandra Duffy și nici nu voi insista să aflu. Nu am chef și nici timp. Cuvintele din dexonline:

Cuvântul aleatoriu:

STIHÍE, stihii, s.f. 1. Fenomen al naturii care se manifestă cu o forță irezistibilă, distrugătoare. ♦ Fiecare dintre cele patru elemente (foc, apă, aer, pământ) despre care se credea în Antichitate că stau la baza fenomenelor și corpurilor din natură. 2. (În superstiții) Duh rău personificând o forță oarbă a naturii. ♦ Fig. Himeră, nălucă. 3. (Poetic) Pustietate, singurătate, sălbăticie. – Din sl. stihija. sursa: DEX '09 (2009).

Cuvântul zilei:

PROSCRÍE, proscríu, vb. III. Tranz. 1. (În Roma antică) A condamna la moarte (pentru infracțiuni politice) fără forme judiciare, publicând pe o listă numele celui osândit. 2. A lua măsuri represive (privative de libertate) împotriva cuiva, în special pentru motive politice; a îndepărta în mod forțat o persoană din patrie; a exila, a alunga, a izgoni. 3. (Rar) A interzice, a opri. – Din fr. proscrire (după scrie). Sursa: DEX '09. Cheia alegerii: Ziua Internațională pentru Abolirea Impunității în cazul Crimelor împotriva Jurnaliștilor (ONU).  

 POEZIA ZILEI este „Biulbiul” de Tudor Arghezi.


Dimineața, seara, triste.

Triste-s oare-ntr-adevăr?


Umbre-atârnă de batiste

Și de fire lungi de păr.

De vor fi sau nu, precum

Ochiul de ciclop le vede,

Zugrăvite-n vânt cu fum,

N-au conture, nici parfum

Ramurile din livede.

Printre prunii din amurg

Cântă-n ritmuri de tipsii

Ghiersul moale, stihul turc

Și arab, de la geamii.

Rugăciune!

Nebunie!

Ca bolnavii gem cu toții.

Sunt nebuni? În chinovie

Au și munte și câmpie.

Catapeasma pustie, în altar, îmi intră hoții.”

 

NOTĂ: Uitasem cu totul de poezia asta. Și, evident, m-am întrebat din nou ce e „biulbiulul”. Am aflat că, în afară de „filomelă” (...) mai există un sinonim pentru priveghetoare, anume onomatopeicul biulbiul, împrumut lexical din turcă: bülbül (îl găsim la Anton Pann și Tudor Arghezi). Sursa: articol de Ionel Funeriu pe contributors.ro. Așaaa, acum mă duc să stau și să cuget (sau, ca în banc, numai să stau), dar și să mă amuz privind la emoticonul ăsta care meditează.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...