joi, 17 noiembrie 2022

Nebuloasele (din) gânduri

 

MOTTO: „Inteligența unui individ se măsoară în cantitatea de incertitudini pe care e capabil să le suporte.” (Immanuel Kant)


        În clipa când am văzut titlul (sau tema pentru acasă) de azi, adică „Nebuloasele gânduri”, m-am gândit să-i adaug un „din”.  De ce? D-aia, din cauză că gândurile mele pot fi uneori (și azi chiar sunt) destul de confuze, dar există și rare momente în care își pun diverse întrebări, printre care și unele despre nebuloasele aflate „dincolo de limitele galaxiei noastre”. Împreună cu gândurile astea confuze, mă voi cufunda într-un ocean de cuvinte, unele mai cunoscute, altele mai „ciudățele”...

NEBULÓS, -OÁSĂ, nebuloși, nebuloase, s. f., adj. 1. S. f. Corp ceresc difuz alcătuit din gaze sau din pulberi, aflat în spațiile dintre stelele galaxiei noastre; sistem stelar cu lumină difuză, aflat dincolo de limitele galaxiei noastre. 2. Adj. Fig. Neclar, imprecis, confuz, neguros, incert. – Din fr. nébuleux. Sursa: DEX '09 (2009).
NEBULOÁSĂ ~nebuloase s.f. 1): Nebuloase galactice - obiecte cosmice de formă neregulată, luminoase sau obscure, formate din nori gigantici de pulbere și gaze rarefiate, care se observă în Galaxia noastră (Calea Lactee) și în interiorul altor galaxii. 2): Nebuloase extragalactice - roiuri stelare din Universul extragalactic, având forme eliptice sau spiralate, strălucire slabă sau slab vizibilă (din cauza depărtării) și numărând sute de miliarde de stele fiecare; galaxii. /<fr. nébuleux. Sursa: NODEX (2002).

Cuvântul aleatoriu:

PARIGORÍE, parigorii, s. f. (Înv. și reg.) 1. Mângâiere, consolare. ♦ Loc. adv. În (sau de-o) parigorie = ca să facă pe voia cuiva, de hatârul cuiva; p. ext. de formă, „într-o doară”. 2. Prostie, aiureală, zăpăceală. Din ngr. parighoria. Sursa: DEX '09.

Cuvântul zilei:

VIRULÉNT, -Ă, virulenți, virulente, adj. (Despre virusuri, bacterii) Care prezintă o mare capacitate patogenă; (despre boli) care este cauzat de un virus. ♦ Fig. Distrugător, nimicitor; de o mare violență. – Din fr. virulent, lat. virulentus. Sursa: DEX'09 (2009). Cheia alegerii: În anul 2019, apariția oficială a SARS-CoV-2, coronavirus care provoacă Covid-19, la Wuhan, în China.

 

P.S. Și, pentru că mi-era dor de niște versuri ale lui Mugur Dumitriu, iată că mi-am recitat poezia „Ce-ar fi?”


Ce-ar fi să vii, măcar acum
Să nu mai pară că, de-o viață,

Îmi plâng trotuarele în pumni

În fiecare dimineață?

Ce-ar fi să vii fără să-mi spui,

Să nu mai creadă toți nebunii

Că m-am născut al nimănui,

Sigur și gol, în văzul lumii?

Ce-ar fi să vii, ce-ar fi să pleci,

O piruetă temporală,

Rotindu-se în cercuri reci,

Printr-o poveste imorală?


Ce-ar fi?


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...