marți, 15 noiembrie 2022

Inventarul gândurilor mele

  

Păi, nu, nu am să fac azi niciun inventar al gândurilor mele, și asta din cauză că sunt absolut sigură că aș ieși „în deficit”, sau că totalul mi-ar „da cu zecimale” și chiar nu vreau să-mi stric singură ziua. E cam frig afară, e ceață și parcă aș zice că începe să miroasă a iarnă. E bine. Focul arde în sobă și eu o să mă ocup acum de cuvinte. Multe cuvinte...

INVENTÁR, inventare, s.n. Listă, catalog, registru, document în care sunt enumerate (și descrise cantitativ și valoric) toate bunurile care se află, la un moment dat, într-o gospodărie, într-o instituție, într-un magazin etc.; p. ext. totalitatea acestor bunuri. ◊ Inventar viu = totalitatea vitelor și păsărilor dintr-o gospodărie. Inventar mort = totalitatea uneltelor, a mașinilor, a mijloacelor de transport aparținând unei gospodării sau întreprinderi. Loc. vb. A face inventarul = a inventaria. ♦ P. gener. Listă exactă, amănunțită; înșirare, enumerare (a unor fapte, a unor întâmplări etc.). – Din fr. inventaire, lat. inventarium. 

@@@  Cred că este rudă un pic cu:

(A) INVENTÁ, inventez, vb. I. Tranz. 1. A crea, a realiza ceva nou care nu a existat până atunci, a imagina pentru prima dată; a face o descoperire tehnică. 2. A prezenta drept adevărate lucruri imaginare, care nu există, neadevărate; a scorni, a născoci; p. ext. a minți. – Din fr. inventer. Sursa: DEX '09 (2009).

Cuvântul aleatoriu:

INC, incuri, s. n. (Reg.) Poftă de râs, de joc, de zburdălnicii. – Et. nec. Sursa: DEX '09 (2009).

Cuvântul zilei:

Zegism s.n. [At: DN3 / V: zeghism / Pl: ?/ E: eg z(ero) e(conomic) g(rowth) + -ism] Teorie filosofico-economică de esență neomalthusianistă limitativă, potrivit căreia populația globului, cererea de produse alimentare și poluarea ar înregistra creșteri într-un mod progresiv amenințător, în timp ce resursele globului s-ar afla în cantități limitate, lumea îndreptându-se astfel rapid spre autodistrugere. Sursa: MDA2 (2010). Cheia alegerii: În plină Conferință a Națiunilor Unite privind schimbările climatice (COP27, între 6 și 18 noiembrie 2022), ce are loc la Sharm El Sheikh, în Egipt, planeta atinge astăzi oficial pragul de 8 miliarde de oameni.

@@@  Poezia de azi este „Balada valsului concentric” de George Ţărnea:

Obositor să știu că ești departe,

Obositor să ştii că nu mai vin

Când sabia virtuţii ne desparte

Şi-mbătrâneşte nunta fără vin,


Obositor să credem că iubirea

Ne hărțuiește ca o boală-n plus –

Mă ştiu de mult tot mai străin cu firea,

Te simt la capătul opus,


Rememorări de case fără ziduri –

Când stelele sărutului se sting

Mi-e greu să fac lumină printre riduri,

Ţi-e greu să te arunci cu viaţa-n ring.


Abia dacă s-a scurs atâta vreme

Cât să încapă într-un ceas cu cuc,

Eşti liberă să fugi şi nu te teme

Că-ţi voi umbla prin somn ca un haiduc.


Obositor să aflu că ţi-e bine,

Obositor să afli că mi-e greu –

Concentric vals cu două carabine

Şi-un vis de pace amânat mereu.”

(București 1986)

  •  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...