marți, 8 noiembrie 2022

Mobilizarea generală a gândurilor

 

Am avut intenția să mă „conformez” titlului de azi (scris de mine cu vreo lună în urmă, împreună cu multe altele), dar chestia asta cu mobilizarea generală „sună” prea a pregătire de război și a realitate crudă, iar eu vreau să evadez altundeva, într-o lume mai frumoasă și mai calmă. Și, ca să spun adevărul adevărat, când am încercat o astfel de „mobilizare”, gândurile de astăzi mi-au dat cu tifla, unele s-au făcut că plouă, altele au bufnit în râs, iar câteva chiar mi-au arătat, argotic, un anume deget. Ofuscată, am căutat repede cuvintele din dexonline și am dat (din prima) peste cuvântul aleatoriu al zilei, dar explicația mi s-a părut mult prea lungă, însă are atâtea expresii faine, încât m-am hotărât să o trec aici și să-i „asortez” o poză (care m-a făcut să râd, căci mi-a amintit de o caricatură cu un lup bătrân, suit pe o movilă, într-o noapte cu lună, și care se întreba: „Ce-am vrut eu să fac de m-am suit aici?!”) și câteva vorbe despre expresia latină „Homo homini lupus”.  

LUP, lupi, s.m. 1. Mamifer carnivor din familia canidelor, cu corpul de circa 150 cm lungime, acoperit cu blană sură, cu gâtul gros, cu capul mare, cu botul și urechile ascuțite și cu coada stufoasă (Canis lupus). ◊ Expr. Lup îmbrăcat în piele de oaie sau lup în pielea oii, se spune despre un om șiret, rău și prefăcut. A intrat lupu-n coșar = păzește-te de hoț. Vorbești de lup și lupul la ușă = vorbești despre cineva și acesta tocmai sosește. A da oile în paza lupului = a lăsa pe cineva la discreția dușmanilor, a hoților. A avea urechi de lup = a auzi bine. A închide lupul în stână = a-și aduce singur dușmani în casă sau în preajmă. A trăi ca lupul în pădure = a trăi la largul său. A înghiți (sau a mânca) ca (sau cât) lupul = a înghiți sau a mânca mult și cu lăcomie. A se duce (ca) pe gura lupului = a dispărea cu repeziciune. A se arunca în gura lupului = a se expune primejdiilor. A scăpa (ca) din gura lupului = a (se) salva dintr-o situație foarte grea. A scoate (sau a trage) ca din gura lupului = a salva un lucru aproape pierdut. Foame de lup = foame mare. ♦ Fig. Om hrăpăreț și crud. 2. Compuse: lupul-bălții = (Iht.) știucă; lup-de-mare = a) numele unei specii de focă; fig. marinar experimentat, încercat; b) specie de pasăre acvatică de mărimea unui uliu, de culoare brun-întunecat, cu partea ventrală albă în timpul iernii, care cuibărește în ținuturile nordice (Stercorarius pomarinus); c) (Iht.) lavrac; d) pește teleostean marin lung de circa 1 metru, cu dinți puternici (Anarchichas lupus); lupul-vrăbiilor = pasăre cu spinarea cenușie, cu aripile și cu coada de culoare neagră; sfrâncioc (Lanius excubitor); lupul-albinelor = gândăcel carnivor, frumos colorat cu negru, negru-albăstrui și roșu, care trăiește pe flori (Trichodes apiarius). 3. Buștean susținut de o capră deasupra jilipului, folosit ca frână pentru reducerea vitezei lemnelor. 4. (Textile; în sintagmele) Lup amestecător = mașină de destrămat și de amestecat materia primă, care formează amestecul de fibre în filaturile de lână și de vigonia. Lup bătător = mașină de lucru folosită în filaturile de bumbac, care execută destrămarea și curățarea de impurități a bumbacului desfoiat în prealabil. Lup destrămător = mașină de lucru folosită în filaturile de lână și de vigonia pentru destrămarea firelor și a țesăturilor, în vederea recuperării fibrelor și a reintroducerii lor în amestec. – Lat. lupus. Sursa: DEX '09 (2009).

💭 „Homo homini lupus”, în traducere, înseamnă „Omul este lup pentru om”, făcând referire la partea întunecată a naturii umane, la egoism, lăcomie, dușmănie, ură, la lipsa de scrupule a unor oameni când apelează la orice mijloace pentru a-şi atinge scopurile. Originea acestui adagiu este în comedia „Asinaria”, a lui Plaut, scriitor latin din secolul al III-lea i.Hr., unde apare în forma: „Lupus est homo homini, non homo, quom qualis sit non novit”, adică „Atunci când nu-l cunoști, omul este lup pentru om”. În această formulare inițială, Plaut se referă la faptul că un om îl consideră pe altul, pe care nu-l cunoaşte, lup, în sensul fricii de necunoscut, de un pericol. (...) Pe de altă parte, o menţiune trebuie făcută şi în legătură cu termenul de comparaţie – lupul – pentru latura ignobilă a omului. Un antropolog, scriitor şi animator radio canadian, într-o carte intitulată „15 locuri comune”, afirmă cu subtilitate şi umor că „Homo homini lupus/Omul este lup pentru om nu este o afirmație admirativă pentru lup”. Mai mult, el spune că „lupii, contrar oamenilor, nu se mănâncă între ei”. Sursa: destepti.ro.

Cuvântul zilei

Cognomén s.n. [At: DN3 / Pl: ~e / E: lat cognomen] 1. Al treilea nume al unei persoane, care arată familia, potrivit vechiului drept roman. 2. Poreclă. Sursa: MDA2 (2010). Cheia alegerii: În 1847, s-a născut Abraham „Bram” Stoker, scriitor britanic de origine irlandeză, autor al multor romane și nuvele, însă a cunoscut celebritatea grație romanului „Dracula”.

Glumele zilei:

 
A fost odată o mică Scufiță Roșie care mergea prin pădure, când, deodată l-a zărit pe lupul cel mare și rău în spatele unui tufiș.
– Te-am văzut, lup rău, pleacă, nu-mi e frică de tine!
Și lupul plecă tăcut. Fata își continuă drumul și dintr-o dată îl văzu iar pe lup, ascuns după un copac.
– Te-am văzut, lup rău, pleacă, nu-mi e frică de tine!

Și lupul plecă tăcut. Continuându-și drumul, îl zări din nou pe lup care se ascundea după o piatră mare.
– Te-am văzut, lup rău, pleacă, nu-mi e frica de tine!
Lupul se apropie și îi zise, nervos:
– Dar chiar nu-i posibil ca, în toată pădurea asta, să fie un loc unde pot să fac și eu pipi în liniște?!

&
Se întoarce un copilaș de la școală și zice, necăjit:
- Mami, copiii îmi zic că sunt vampir!
- Lasă, mamă, copiii sunt răi, nu ai de ce să-ți faci probleme. Acum treci la masă, că ți se coagulează supa!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...