luni, 30 august 2021

Gânduri despre niște cuvinte așa și pe dincolo

oriîncotro sau ori încotro - Cum este corect.


(În loc de) MOTTO: Așa și pe dincolo = așa cum s-a spus, în felul care se cunoaște sau într-un fel pe care vorbitorul (din anumite motive) nu vrea să-l spună; așa și așa. (DEX)


Căutând astăzi cuvintele în dexonline.ro, am dat peste niște „chestii” care mi-au făcut gândurile să rămână cu ochii holbați de uimire. Mai întâi, Cuvântul zilei, un verb căruia i-am priceput „rudenia” cu „exigent” dar pe care, când l-am conjugat, păream că nu mai vorbesc românește. Adică,

EXÍGE, exíg, vb. III. Tranz. (Livr.) A cere imperios, a necesita. – Din lat. exigere, fr. exiger. Sursa: DEX '09 (2009). (Indicativ prezent: eu exig, tu exigi, el/ea exige, noi exigem, voi exigeți, ei/ele exig).

Pe urmă, Cuvântul aleatoriu a fost acesta:

Licoperd, s. [At: ȘINCAI, ap. DR. V, 559 / Pl: nct / E: lat. lycoperdon] (Bot; reg.) Bășica porcului (Lycoperdon candidum). Sursa: MDA2 (2010).

Întâi am crezut că e vorba de „bășina porcului” (scuze!), dar nu, aia este de fapt o altă denumire a păpădiei, ori aici vorbim de o ciupercă, despre care unii zic că e comestibilă, iar alții susțin că e halucinogenă. Mă rog, deja sunt ușor amețită, dar nu mă las, adaug și explicațiile de la poză (unde de fapt ar fi trebuit scris „oriîncotro și ori încotro”. Oricum, cuvântul „oriîncotro”, vorba personajului ăla din filmul „Actorul și sălbaticii”, mă „zăpășești di cap” definitiv, așa că mai caut o glumă-două și mă duc să-mi odihnesc neuronii.

😕
Oriîncotro este un adverb cu sensul: indiferent în ce direcție, încotro vrei.
Exemplu: Eu cred că ar trebui să pleci oriîncotro vrei.
Ori încotro este o construcție formată din conjuncție + adverb.
Exemplu: Alege să mergi pe această cale a ta, ori încotro îți zic eu. 

😊
O tipă, blondă, își cumpără un papagal. Acasă, îl întreabă:
- Ia zi, măi prostule, chiar știi să vorbești?
Papagalul:
- Da, proasto, dar tu știi să zbori?

&&&

Un bărbat cu figura tristă intră într-un bar și cere o bere. Barmanul îl întreabă:
- Ce e cu fața asta lungă?
Bărbatul răspunde:
- M-am certat cu nevasta și a zis că nu mai vorbește cu mine o lună!
- Și, care e problema?
- Ei bine, luna se termina în seara asta...

&&&

Un tip, puțin cam amețit, merge la doctor, acuzând dureri de cap. Doctorul îl consultă, după care îi spune:
- Nu pot să pun astăzi un diagnostic sigur bolii dumneavoastră. Cred că de vină este alcoolul...
- Nicio problemă, doctore, am să revin când sunteți treaz!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...