joi, 26 august 2021

Gânduri „ambetate absolut”...

Pachet Seria Outlander 1-2 - Diana Gabaldon - eMAG.ro

MOTTO:

„Adevărul este întotdeauna straniu - mai straniu decât închipuirea.” (Byron)


... Și care gânduri au început să vorbească între ele în limba scoțiană sau în scots, lăsându-mă (iar) „bușbe”, pentru că nu le mai înțeleg. Și asta pentru că, de vreo zece zile, sunt sub magia unui serial numit „Outlander” (tradus la noi „Străina”), făcut după cărțile Dianei Gabaldon. Sunt sigură că, în zilele când nu voi fi atât de ocupată cu multe alte treburi (presante, dar banale) și când gândurile mele o să „vorbească” iar în limba română cu mine, o să mă uit mai atent la scrieri despre Scoția, scoțieni, istoria și obiceiurile lor, deci o să învăț ceva nou sau o să-mi reamintesc ceea ce știam deja. Și o să revin cu o așa-zisă „cronică de film”. Acum doar plutesc într-o lume imaginară, plină de aventuri și de iubire. Trecerea de la titlu (inspirat din replica personajului lui Nenea Iancu Caragiale) la text este clar autoironică. Da, râd un pic de mine însămi și de „ambetarea” mea, deși n-aș zice că sunt chiar așa de naivă, mahalagioaică și prostuță precum Zița din „O noapte furtunoasă”. 

Azi, câteva chestiuni de lingvistică:
Limba scoțiană (Gàidhlig na h-Alba) sau galica scoțiană este parte a ramurii goidelice a limbilor celtice. Scoțiana este vorbită pe teritoriul Scoției, unde este limbă oficială și în Noua Scoție, Canada. Are în jur de 60.000 de vorbitori.

Limba scots (scoțiană de jos, scots, lallands, lowland scots) este o limbă germanică vorbită pe teritoriul Scoției și Irlandei de Nord. Are în jur de 1,5 milioane de vorbitori, dar nu are un statut al limbii oficiale. Scots s-a dezvoltat din engleza veche.

Bineînțeles, voi continua cu ceea ce mi-a spus Wikipedia despre aceste „graiuri”, deși văd clar că v-am plictisit, domniile voastre:

Goidelic /ɡɔɪˈdɛlɪk/ sau Limbi gaelice (irlandeză: teangacha Gaelacha; Gaelica scoțiană: cànanan Goidhealach; Manx: çhengaghyn Gaelgagh) formează unul dintre cele două grupuri de Limbi celtice insulare, cealaltă fiind Limbi bretonice. 

Limbile goidelice au format istoric continuum dialectal, întinzându-se din Irlanda, prin Insula Bărbatului, la Scoţia. Există trei limbi goidelice moderne: irlandeza (Gaeilge), gaelica scoțiană (Gàidhlig), și manx (Gaelg).   (Site:ro.wikiqube.net)

 

Și un banc, în temă:


Scoțianul McTavish intră în cameră și-i spune soției sale:

- Dragă, mă duc la bar, ia-ți geaca pe tine!

Soția, nespus de fericită că-i băgată în seamă, întreabă:

- Asta înseamnă că mă iei cu tine, iubitule?

- Nu, opresc căldura...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...