duminică, 4 aprilie 2021

În subsidiar, niște gânduri...

Iată cum îmi încheiam eu postarea dintr-una din zilele trecute:

(...) Mâine o să încerc să fac un alt colier din următoarele: niște cuvinte care „mi-au sărit în ochi” zilele trecute:                                                                                                     * răpelț, jimblă, a strohăi, pârdalnic, micsandră (sau levcoaie);                                      * un site ce mi-a plăcut, adică tulai.ro                                                                                * și niște întâmplări (sau expresii, sau citate, sau amintiri) legate de cele de mai sus.

Ei bine, acel „mâine” a trecut, „tâgâdâm-tâgâdâm”, iar eu nu mai am deloc chef să caut cuvinte (da, mi se mai întâmplă...) și nici să scotocesc prin sipetul-cu-amintiri după ceea ce eu numeam „întâmplări (sau expresii, sau citate, sau amintiri)”. Asta e. Nu te poți împotrivi „inspirației” și nici inconștientului, nu? Azi mă interesează (iar) inteligența artificială. Am găsit pe europa.eu următoarele:

„IA este capacitatea unei mașini de a imita funcții umane, cum ar fi raționamentul, învățarea, planificarea și creativitatea. IA permite sistemelor tehnice să perceapă mediul în care funcționează, să prelucreze această percepție și să rezolve probleme, acționând pentru a atinge un anumit obiectiv. Calculatorul primește datele (deja pregătite sau colectate prin intermediul propriilor senzori, cum ar fi o cameră video), le prelucrează și reacționează. Sistemele IA sunt capabile să își adapteze, într-o anumită măsură, comportamentul, analizând efectele acțiunilor anterioare și funcționând autonom. (...) Unele tehnologii de IA există de peste 50 de ani, însă creșterea puterii de calcul, disponibilitatea unor cantități enorme de date și noii algoritmi au condus la progrese majore în domeniul IA în ultimii ani. Inteligența artificială este considerată un element central al transformării digitale a societății și a devenit o prioritate pentru UE. Se preconizează că viitoarele aplicații vor aduce schimbări enorme, însă IA este deja prezentă în viața noastră de zi cu zi.”

Cu toate că n-am chef să mai caut cuvinte (altele decât ale mele), m-am dus totuși la dicționar, din obișnuință, dar nu am găsit nimic deosebit. Cuvintele de duminică sunt: „privighetoare”, „fraudă” și „cireașă”. Passons! Dar tot voi scrie unele, mai de demult:

TÚRA-VÚRA interj. Cuvânt care indică o vorbărie lungă și fără rost, o discuție inutilă. ◊ Expr. (Substantivat) Ce mai tura-vura? = ce mai atâta vorbă degeaba? – Onomatopee.

FACTÓTUM, factotum, s. m. (Livr.) Persoană care (într-o instituție, într-o organizație etc.) inițiază, hotărăște și rezolvă (aproape) toate problemele care se ivesc. – Din fr. factotum, lat. fac totum. (Sursa: DEX '09)
SUBSIDIÁR, -Ă, subsidiari, -e, adj. Care se adaugă, ca element secundar, la argumentele pentru susținerea unui raționament, a unei teorii etc.; complementar, auxiliar, secundar. ◊ Loc. adv. În subsidiar = în al doilea rând, pe lângă aceasta, pe deasupra. [Pr.: -di-ar] – Din fr. subsidiare, lat. subsidiarius. (Sursa: DEX '09 ).


Gluma zilei (veche, dar refuz să mai caut alta): 

 

Adam se plictisea în Rai, așa că Dumnezeu i-a spus:

- Adame, a venit vremea să-ți alegi o soție.

A doua zi, vine Adam și zice:

- Doamne, mi-am ales-o pe Eva.

Acestea au fost primele alegeri libere.😒

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...