duminică, 25 aprilie 2021

GÂNDURI ZĂBAVNICE

   

Văd că a trecut deja o săptămână și eu n-am mai avut vreme să trec pe-aici. Simțeam că intru într-un fel se sevraj, așa că iată-mă. Câteva idei am mai avut în acest răstimp, dar s-au rătăcit printre neuroni și n-am chef acum să umblu după ele. Gândurile mele de astăzi, oleacă zăbavnice, se vor ocupa de cuvintele date de dexonline.ro, își vor spune o poezie, și apoi vor munci la o traducere (pe care o voi posta pe Facebook).


Cuvântul aleatoriu: TARPÁN, tarpani, s.m. Cal sălbatic din stepele sau podișurile Asiei, de culoare brună, cu capul scurt și gros, cu coama scurtă (Equus gmelini). – Din fr. tarpan. Sursa: DEX '09 (2009)

Cuvântul zilei: GALÉNĂ s. f. Sulfură naturală de plumb, folosită ca redresor la aparatele de radio fără lămpi, la prepararea unor vopsele etc. – Din fr. galène. Cheia alegerii: S-a născut, în 1874, inginerul și inventatorul italian Guglielmo Marconi, cunoscut pentru experimentele sale cu unde radio pe distanțe mari și inventarea radioului.

Și, bonus:


ZĂBÁVNIC, -Ă, zăbavnici, -ce, adj. (Înv.) Care zăbovește, care întârzie; zăbovitor./ Încet, greoi. – Din sl. zabavĭnŭ. Sursa: DEX '09 (2009)



Iată zile-ncălzitoare
După aspre vijelii!
Vin Floriile cu soare
Şi soarele cu Florii.


Primăvara-ncântătoare
Scoate iarba pe câmpii,
Vin Floriile cu soare
Şi soarele cu Florii.


Lumea-i toată-n sărbătoare,
Ceru-i plin de ciocârlii.
Vin Floriile cu soare
Şi soarele cu Florii.


Păcat, zău, de cine moare
Şi ferice de cei vii!
Vin Floriile cu soare
Şi soarele cu Florii.


Copiliță, nu vrei oare,
Nu vrei cu mine să vii,
Când Floriile-s cu soare
Şi soarele cu Florii?

 

Să culegem la răcoare
Viorele albăstrii?
Hai! Floriile-s cu soare
Şi soarele cu Florii.


Eu ţi-oi da de orice floare
Mii de sărutări şi mii.
Hai! Floriile-s cu soare
Şi soarele cu Florii.


Iar tu, dulce zâmbitoare,
Te-i face că te mânii…
Hai! Floriile-s cu soare
Şi soarele cu Florii.”

(Vasile Alecsandri, „Floriile”)

 

P.S. Pe la Domnești cerul e destul de noros, dar poezia asta (pe care o repet, când și când) îmi aduce mereu soare-n gânduri și-n suflet.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...