vineri, 4 decembrie 2020

GÂNDURI DICHISITE

Imagini cu pisici | Jucarii Pisici | Rase De Pisici | Nume -   

   În loc de motto: „Disimularea este acel comportament uman prin care se ascunde adevărata față a unui lucru, a unei situații, dându-i o aparență înșelătoare din diverse motive.” (rasfoiesc.ro)

 

     De câtăva vreme (cam de pe la sfârșitul lui 2019 și până în prezent), am observat că eu practic cu mare avânt această disimulare. Față de alții. Pe mine nu mă mint și, în fața lui Dumnezeu, când mă rog, spun adevărul. Dar nici pe ceilalți nu pot să zic că-i mint, numai că le prezint o fațetă a mea care bravează și e plină de sfaturi și încurajări, pentru că fiecare are necazurile lui și mă gândesc că nu-i în regulă să-i mai încarc și cu ale mele. Ca să exemplific (într-un mod mai hazliu), aparența mea este ca în prima poză (totul luat parcă în joacă, glume, vorbă multă, suflet de copil, „totul-va-fi-bine”), dar de fapt am momente când mă simt ca în a doua poză, cea de la sfârșitul postării (cu angoase, cu un pic de teamă, singură, amărâtă, dezamăgită etc.). Cred că ați prins esența, domniile voastre, așa că trec la cuvintele de azi. De fapt, de la primul cuvânt, cel ALEATORIU, mi-a venit ideea. Gândurile mele sunt mereu sincere, le aștern aici cu sinceritate, dar sunt un pic dichisite. Deci:


DICHÍS, dichisuri, s. n. (Pop. și fam.) 1. (La pl.; adesea fig.) Obiecte mărunte, piese, accesorii (de mică importanță) care completează un sistem și ajută la buna lui funcționare. ◊ Loc. adv. Cu dichis (sau cu tot dichisul) = cu toate cele necesare, fără să lipsească nimic; cu grijă, ordonat. 2. Podoabă, găteală, ornament. – Din dichisi (derivat regresiv).
DICHISÍ, dichisesc, vb. IV. Refl. (Pop. și fam.) A se îmbrăca îngrijit; a se găti, a se ferchezui; (peior.) a se găti excesiv. ♦ Tranz. A potrivi ceva cu migală; a aranja (cu toate dichisurile). – Din ngr. diíkisa (aor. lui diikó). Sursa: DEX '09 (2009)

Cuvântul zilei:
PREZUMȚIÓS, -OÁSĂ, prezumțioși, -oase, adj. (Livr.) Care are o încredere exagerată în calitățile, în forțele proprii (și disprețuiește ajutorul și experiența altora); încrezut, înfumurat. [Pr.: -ți-os] – Din fr. présomptueux, lat. praesumptuosus (după prezumție). Sursa: DEX '09 (2009).Cheia alegerii: S-a născut în 1922 actorul francez Gérard Philipe, cunoscut mai ales pentru filmele Mănăstirea din Parma și Fanfan la Tulipe. Printre rolurile sale se numără și cel din filmul „Orgolioșii”.

   M-am gândit, citind cuvântul ăsta, că eu nu sunt deloc așa (ba, „la din contra”), deci i-am căutat antonime. N-am găsit decât „modest”. Aferim!
(Modest ≠ arogant, fudul, încrezut, infatuat, înfumurat, îngâmfat, lăudăros, mândru, orgolios, trufaș, vanitos, prezumțios, semeț).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...