vineri, 16 octombrie 2020

Gânduri palancă la pământ

    Da, cam asta a fost, în toată toată ziua asta noroasă, STAREA mea, exceptând vreo oră cât am dat o raită să fac cumpărături și de vreo alte două ore cât mi-am făcut de mâncare. Încolo, cum se zice prin popor, am „dormit pe mine”. Și continui să fac asta și acum, când scriu, ceea ce cred că se reflectă în calitatea textului meu. Și nu e vorba că nu dorm noaptea, pentru că mă „bântuie” niște insomnii crunte, și nici că am obosit (fizic) din cale-afară, nici că gândesc în exces și-mi pun probleme existențiale, nu cred că e nici vârsta, deci rămâne de blamat doar vremea. Mă rog, nu vremea, interacțiunea dintre ea și mine. Am vrut să scriu cuvintele de vineri și iată că le și scriu (în afară de CUVÂNTUL LUNII, care a rămas tot scrutin, deși...)
     Cuvântul de la care mi-a venit ideea de a pune titlul pe care-l vedeți,  este cel ALEATORIU:

    PALÁNCĂ, palănci, s. f. 1. (Înv.) Palisadă (1). ◊ Expr. A face (sau a da ceva) palancă (la pământ) = a culca la pământ, a doborî. 2. (Reg.) Nume dat unor construcții rudimentare, folosite ca gard, ca adăpost pentru animale etc. – Din tc., pol. palanka, magh. palánka. Sursa: DEX '09 (2009)

    CUVÂNTUL ZILEI:

    CALAMBÚR, calambururi, s. n. Joc de cuvinte bazat pe echivocul rezultat din asemănarea formală a unor cuvinte deosebite ca sens. – Din fr. calembour. Cheia alegerii: S-a născut în 1927 Günter Grass, scriitor german, laureat al Premiul Nobel pentru Literatură. Lirica sa abstractă cultivă umorul, expresia șocantă, calamburul. 

    (Calamburul (fr. calembour = „glumă”, origine incertă) este o figură de stil de nivel lexico-semantic în care este folosit un joc de cuvinte întemeiat pe echivoc (ambiguitate) sau pe asemănarea ca formă a unor cuvinte deosebite ca sens și are un efect umoristic. (Hm, ca la medici, a doua opinie...). Exemple  de calambururi:

„Nu contest că femeile au rostul lor pe lume. Dar odată ajunse neveste, îți strică toate rosturile.” (T. Mușatescu)

„Safta: - Știi, a făcut oamenii chef, c-aseară a fost lăsata-secului.
Efimița (înseninându-se prinzând limbă, cătră Leonida cu umor): - A fost lăsata, secule!” (I.L. Caragiale)

„Înțelepciunea se obține scump. Dar și prostia costă.” (Folclor)

 

    Și BANCUL ZILEI: (deși, fiind vorba în el de critică a „limbariței”, ca să parafrazez o replică dintr-un film, „aceste cuvinte mă doare”):

 La tribunal, judecătorul întreabă?

- Ce motiv de divorț aveți? 

- Se împlinesc trei luni de când soția mea nu mi-a adresat niciun cuvânt! 

- V-aș mai da un termen să vă mai gândiți. Astfel de femei se întâlnesc foarte rar...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...