vineri, 31 iulie 2020

Un libel (poate că în gândurile de mâine...)

Arca relei-credinţe | Observator Cultural

    Am ieșit în sat azi, pentru că nu mai aveam pâine și, mai ales, pentru a-mi reîncărca minutele de pe cartela telefonului. Și am pus, bineînțeles, masca, purtând-o, corect, pe stradă, în magazine, la tarabele cu legume și fructe, peste tot. Am văzut oameni și cu mască, și fără. Nu am energia necesară să scriu acum vreun pamflet (sau „libel”, care e cuvântul de azi) pe tema asta, poate mâine. Pe când spuneam cuiva la telefon „azi am fost în sat”, mi-a venit brusc în minte, pentru că rima un pic, un vers dintr-un cântec: „Foaie verde matostat”. După ce am terminat de vorbit la telefon, am fost vreo zece minute foarte confuză (și supărată pe memoria mea precară), pentru că nu-mi aminteam ce e cu matostatul ăsta, căci eram aproape sigură că nu e floare. Nu, nu e, e piatră semiprețioasă. Adică: MATOSTÁT, ~E n. Rocă silicioasă compactă, de culoare roșie, verde sau negricioasă, folosită ca piatră semiprețioasă. /<ngr. matostátis. (NODEX - 2002).

    Și am vrut apoi să văd ce-i cu cântecelul ăla (pe care nici măcar nu-l știu, îmi amintesc doar că începe cu „Foaie verde matostat”). Îi dau de căutat lui GOOGLE și el se grăbește să-mi ofere tot felul de alte foi verzi: „foaie verde ș-un chiper” „foaie verde, frunză deasă”, „foaie verde grâu mărunt”, „foaie verde sălcioară”. Adică, rămânând în același registru cromatic, „cai verzi pe pereți”. Când era să mă dau bătută (culmea, fără să-mi fac nervi, nu mai am energie nici să mă enervez, din cauza căldurii insuportabile de-afară, deși „lumea” tot încearcă să-mi deterioreze neuronii), dau peste cântecel, interpretat de Monica Anghel & Mahala Rai Banda. E luuung și n-am avut răbdare să-l ascult tot, deși vocea Monicăi Anghel e mereu o încântare pentru mine.  (Muzica: Ionel Tudor; Versuri: Andreea Andrei). Iată un pic din cântec:

     „Foaie verde matostat,/ Se întorc boierii-n sat!/ Hai, veniți cu mic, cu mare/ Că e zi de sărbătoare!/ C-un țambal și-un cobzar,/ Bei pahar după pahar,/ Cu vin bun, vin domnesc,/ Azi boierii chefuiesc!”

     Cuvântul zilei: LIBÉL s. v. diatribă, pamflet. (Sursa: Sinonime - 2002). Cheia alegerii: În 1703, cititorii lui Daniel Defoe au stricat planurile autorităților, aruncând cu flori, în loc de pietre, atunci când autorul a fost expus oprobriului public, fiind pus la stâlpul infamiei pentru vina de a fi scris un pamflet politic.

     Bancul zilei:


La un moment dat, într-o discuție mai aprinsă, soțul începe să-i facă reproșuri soției lui:

- Ia, ascultă, nevastă! Când vecinul nostru și-a luat frigider nou, ai insistat să ne luăm și noi unul la fel. Când și-a schimbat telefonul, la fel. Când și-a luat mașină nouă, la fel. Când și-a schimbat tapetul, la fel, a trebuit să-l schimbăm și noi. Acum, că s-a recăsătorit, eu cum procedez?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...