sâmbătă, 18 iunie 2022

Îmbulzeală cam mare printre gândurile mele

  
          Am observat că de obicei vin la blogul meu și încep prin a „spune” că nu prea am subiecte ca lumea de scris, că gândurile mele nu mă ajută, că vremea e așa și pe dincolo, că vremurile mă fac să-mi pierd și puținul curaj pe care-l mai am, că simțul umorului vrea cu tot dinadinsul să mă părăsească, că plouă prea mult, că „de ce nu ninge”, „de ce nu mai sunt ierni adevărate”, că „oamenii e răi” și alte asemenea mărunte sau mai mari prilejuri de cârcoteală. Recunosc că, uneori, mă alint. Dar azi, culmea, gândurile mele chiar s-au îmbulzit, grăbindu-se să fie trecute aici. M-au zăpăcit de cap, așa că o să mă ocup de câteva cuvinte și de ceea ce m-au „obligat” ele să caut prin sertarele Domnului Google...

Cuvântul zilei e azi destul de insolit: LEGUMĂRÉȚ, -EÁȚĂ, legumăreți, -ețe, adj. (Rar) Căruia îi plac mâncărurile bune; gurmand. – Din legumi + suf. -ăr-eț. Sursa: DLRM (1958). Cheia alegerii: Ziua gastronomiei durabile (ONU).
NOTA MEA: Hopa, nu știu ce-i aia „gastronomie durabilă”...

Ziua gastronomiei durabile: sărbătorim astăzi una dintre cele mai recente inițiative din panorama Zilelor înființate de ONU pentru a sensibiliza populația mondială la valoarea alimentelor, nutriției și reducerii deșeurilor. O ocazie care vizează recunoașterea gastronomiei ca o expresie importantă a unui popor, legată de diversitatea naturală și culturală din diferitele părți ale lumii și reiterarea faptului că toate culturile și civilizațiile contribuie și sunt factori determinanți în dezvoltarea durabilă, deoarece calitatea este dată de caracteristicile specifice ale alimentelor legate de origine, diversitatea și accesul local sunt toate probleme care se referă la sisteme alimentare durabile, pe lângă dietele sănătoase și o reducere substanțială a deșeurilor. (...) Adunarea Generală a ONU a adoptat doar la 21 decembrie 2021 rezoluția sa A / RES / 71/246 pentru a desemna Ziua Gastronomiei Durabile: odată cu adoptarea acestei rezoluții, co-autori Peru și 37 dintre statele membre, comunitatea internațională a desemnat ziua de 18 iunie drept Ziua Gastronomiei Durabile. (...) Aceasta înseamnă că gastronomia trebuie acceptată din toate punctele de vedere ca o manifestare culturală esențială, în strânsă legătură cu diversitatea naturală a planetei și, ca atare, ca un element care trebuie protejat în toate fațetele sale.” (Sursa: ro.maisonjardin.net)

NOTA MEA: Zilele trecute, am găsit următoarele cuvinte care mi-au alertat oleacă gândurile, dar n-am avut atunci timp să le scriu și să mă mir...

DRAJA vt [At: MDA ms / Pzi: ~jéz / E: ns cf drajeu] A acoperi cristale de zahăr, produse de caramelaj, fondant, sâmburi, jeleuri etc. cu straturi de zahăr sau de ciocolată Sinonim: (nob) drajat. Sursa: MDA2 (2010). Cheia alegerii: În anul 1903, s-a născut Ruth Wakefield, bucătăreasă americană, celebră pentru că a inventat din întâmplare, în anul 1930, cookie-ul, prăjitura cu fulgi de ciocolată. Apoi a făcut o înțelegere cu compania Nestlé, căreia i-a dat rețeta în schimbul aprovizionării cu ciocolată pe viață.

TIPTÍL adv. 1. Fără zgomot, ușor, cu grijă (pentru a nu fi auzit). Merge tiptil. ♦ Pe furiș, pe nesimțite; pe ascuns (pentru a nu fi văzut, pentru a nu se da de gol). 2. (Înv.; în expr.) A se îmbrăca tiptil = a se deghiza, a se travesti. [Var.: (înv.) teptíl adv.] – Din tc. tebdil. Sursa: DEX '09 (2009). Cheia alegerii: Saul Steinberg, artist, caricaturist de ziar și ilustrator, s-a născut în anul 1914, la Râmnicu Sărat. Naturalizat american, a trăit cea mai mare parte a vieții la New York, fiind cunoscut în special pentru activitatea sa de ilustrator la revista The New Yorker. A realizat adesea și măști, ideea de deghizare fiind un punct central al operei sale, deoarece pentru el toată lumea poartă o mască, reală sau metaforică.

NOTA MEA: Foarte fain! Să mai aflăm ceva. Dacă domniile voastre vor să citească și altele despre Saul Steinberg, am scris mai jos „sursa”. Pe mine una, imaginea cu coperta de la The New Yorker m-a amuzat copios...

În 2005, American Society of Magazine Editors a publicat o listă a ilustrațiilor de copertă ce au avut cel mai mare impact asupra publicului în ultimii 40 de ani, plasând „View of the World from 9thAvenue” pe locul al patrulea. Această parodie a hărții lumii, dominată de Manhattan, privit de locuitorii New York-ului drept centrul cultural al universului, a fost reprodusă și adaptată de sute de publicații, satirizând aspecte ale societății contemporane.” (Sursa:https://www.catchy.ro/saul-steinberg-romanul-de-la-new-yorker/130800)

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...