sâmbătă, 11 iunie 2022

Gânduri care cască gura la o jubartă

Desene de colorat cu balene

MOTTO (la întâmplare): „Epoca cavalerismului a trecut. Dragonii au lăsat loc oamenilor plictisitori.” (Benjamin Disraeli)

 

      Eu nu am fost și nu sunt nici acum în pericol să mă plictisesc. Adică, eu cu mine. Dar mă tem că, uneori, îi cam plictisesc pe alții cu vorbăria și, foarte des, alții mă plictisesc pe mine de-mi vine să-mi iau câmpii. Ei, dar să trecem peste asta, „nimeni nu e perfect”, ca să citez (a nu-știu-câta-oară) replica de la sfârșitul filmului „Unora le place jazzul”. Cuvintele de azi mi-au adus pe buze niște expresii ușor argotice (la adresa mea și, așa, în general), pentru că mi-erau destul de necunoscute. Păi, hai să ne prezentăm:

Cuvântul aleatoriu:

GEMINÁT, -Ă, geminați, -te, adj. Îngemănat, împerecheat. Frunze geminate. Coloane geminate. Bolți geminate. ◊ (Lingv.) Consoană geminată = consoană dublă care rezultă din dublarea unei consoane simple. Sursa: DLRLC (1955-1957).

👇
În fonetică și fonologie, geminația (dʒ ɛ m ɪ ˈ n eɪ ʃ ən), sau alungirea consoanelor (din latină geminatio „dublare”, ea însăși din gemeni „gemeni”), este o articulare a unei consoane pentru o perioadă mai lungă de timp decât cea a unei consoane singleton. Este diferită de stres. Geminația este reprezentată în multe sisteme de scriere printr-o literă dublată și este adesea percepută ca o dublare a consoanei. Unele teorii fonologice folosesc „dublarea” ca sinonim pentru geminare, altele descriu două fenomene distincte.” (Wikipedia)

Cuvântul zilei:

Jubartă s.f. [Pl: jubarte / E: fr jubarte] (Zlg) Cetaceu din mările arctice. Sursa: MDA2 (2010). Cheia alegerii: Pe 11 iunie 2021, Michael Packard, pescar american, a supraviețuit unui accident unic în lume: în timpul unei scufundări a fost înghițit accidental de o balenă cu cocoașă. Din fericire, aceasta l-a scuipat un minut mai târziu, el scăpând nevătămat.

👇

Jubarta sau balena cu cocoașă este un mamifer mare, un cetaceu: adulții au de obicei o lungime de 13-14 metri și cântăresc în medie 25-30 de tone. Balena cu cocoașă efectuează salturi spectaculoase din apă, are aripioarele pectorale lungi și cântecul său este foarte elaborat. Ea este un subiect preferat pentru turismul de vizionare a balenelor.

 

☺☺☺ Glume:


Editoarea: Vreau să scrii un articol despre cum îți afectează abuzul de alcool memoria de scurtă durată.
Eu: E a treia oară când îmi spui asta azi!


– Ce este un stilist?

– Nu știu...

– Un moldovean care ține cu Steaua.


– Talentul meu este să nu-mi pierd timpul contrazicându-mă cu proștii.

– Ăsta nu-i talent!

– Ai dreptate… 

- Ioane, știi tu ce-i ăla lator?
- Nu știu, măi Văsălie! Dar cum ai dat de cuvântu' ăsta?
- No, uite, o zâs fecioru' lu' vecinu' meu că-și ia un cal cu lator...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...