luni, 2 mai 2022

Gânduri uituce, dar cu simțul umorului

  

MOTTO: „Simțul umorului constă în capacitatea de a râde de propriile eșecuri.” (Alfredo Landa)
 

      Încă mai cuget asupra dilemei dacă eu și gândurile mele avem simțul umorului. Nu știu, sunt zile când zic că nu și sunt zile când zic că da. Și, nu, nu am uitat, îmi amintesc că am mai „dezbătut” cândva cu mine însămi această dilemă și că am mai „folosit” acest motto. Ce știu sigur este că avem eșecuri, ca toată lumea. Poate mai multe decât media, dar cine le mai numără. Și reușesc, câteodată, să mă amuz de eșecuri. De cele mici, căci acelea „majore” îmi aduc mereu un nod în gât și mă fac să plâng. Bun, să lăsăm asta. Înainte să mă ocup de cuvintele de astăzi, am vrut să scriu despre două chestiuni care mi-au atras atenția zilele trecute: Filosofia Ikigai și Liniile Ley. Acum, în momentul când scriu, chiar nu mai știu de ce mă interesau, am uitat, deci trec grațios mai departe. Cuvântul aleatoriu de astăzi mi-a fost descris de dexonline.ro cam astfel, cum se spune mai plastic, scurt pe doi: 

Dezoxicorticosterón s.m. (sil.mf.dez-, -ste-). Sursa: Ortografic(2002). 

???
Ce-i asta? Am căutat mai departe și am aflat că „este un hormon sintetic, care reține Na, CI și apă și crește eliminarea de K. Este indicat în tratamentul bolii Addison cât și în alte forme de insuficiență suprarenală acută. Denumirea comercială a produsului, fabricat în țara noastră, este Mincortid, fiind prezentat sub forma de suspensie apoasă injectabilă.” (Sursa: www.esanatos.com). Am hotărât că nu-mi place, așa că am ales un altul. Deci:
👇
Cuvântul aleatoriu: CIUR, ciururi, substantiv neutru;

1. Unealtă de cernut materiale pulverulente sau granulare, confecționată dintr-o rețea deasă de sârmă sau dintr-o bucată de tablă ori de piele perforată, fixată pe o ramă. Sinonime: sită; Diminutive: ciurel.
1.1. Cantitate de material câtă încape într-un ciur.
1.2. Utilaj folosit la sortarea pe dimensiuni a unor materiale granulare, confecționat din bare metalice, sârmă împletită sau tablă perforată.
* Ochi de ciur = ochi mici de tot.
* A vedea ca prin ciur = a vedea neclar.
* A trece (sau a da, a cerne) prin ciur și prin dârmon = a cerceta, a examina în amănunt, cu atenție. Sinonime: cerceta, examina.
* A trece (sau a da, a cerne) prin ciur și prin dârmon = a cleveti, a bârfi pe cineva (scoțându-i la iveală cât mai multe defecte). Sinonime: bârfi, cleveti.
*A trece (sau a da, a cerne) prin ciur și prin dârmon (mai ales cu verbul la participiu) = a trece prin multe încercări, experiențe, a căpăta multă experiență.
* A căra (sau a duce) apă cu ciurul = a face o muncă zadarnică, a lucra fără spor; a nu face nici o treabă.
2. Ramă în formă de cerc pe care se întinde materialul ce se brodează.
3. Una dintre cele patru despărțituri ale stomacului animalelor rumegătoare.  Sinonime: rețea. 

Etimologie: limba latină cibrum (= cribum).
👀
Cuvântul zilei: TELEOSTEÁN, teleosteeni, s.m. (La pl.) Grup de pești caracterizați prin coloana vertebrală și craniul complet osoase, corpul acoperit cu solzi osoși și coada împărțită în două părți egale; (și la sg.) Pește care face parte din acest grup. ◊ (Adjectival) Pește teleostean. [Pr.: -le-os-te-an] – Din fr. téléostéen. Sursa: DEX '98 (1998). Cheia alegerii: Ziua mondială a tonului (ONU).

😺  I-am zis tonului, în gând, „La mulți ani! Și am vrut să închei, dar parcă ar merge vreo două glume sau, după caz, vreo patru mai scurte:

$ Dacă vrei să schimbi lumea, fă-o când ești singur. Odată ce ești căsătorit, nici măcar nu poți schimba canalul de televiziune.
$ Când eu și soția mea ne certăm, am întotdeauna ultimul cuvânt. De obicei, spun: „Îmi pare rău. Ai dreptate.”
$ Eu practic cel mai periculos sport din lume: nu sunt de acord cu soția mea.

$ Am întrebat-o pe soția mea ce anume i-a plăcut mai mult la mine: fața, corpul, inteligența? Ea mi-a spus: „Simțul umorului”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...