luni, 7 octombrie 2019

Legende și gânduri despre ele

Imagini pentru legende   

MOTTO: „Cu cât oamenii îmbătrânesc, cu atât spiritul lor devine mai suplu, mai cald, dobândind o înfățișare mai organică. S-ar zice aproape că, pentru spirit, timpul este o dimensiune a întineririi.” (Lucian Blaga) 

   Am început cu un citat care-mi place și pe care îl declar „citatul zilei de luni”. O singură observație mi-aș permite: eu aș fi zis „unii oameni”, pentru că sunt pe lumea asta o mulțime de oameni în vârstă (nu-mi place cuvântul „bătrâni” decât în anumite accepțiuni) care-s răi, intoleranți și ciufuți. Să lăsăm asta, căci azi despre altceva vreau să scriu. Dar, mai întâi, cuvintele:
    Cuvântul aleatoriu:
   PESCĂRÉL, pescărei, s. m. Numele a două specii de păsări sălbatice care trăiesc pe lângă ape și se hrănesc cu pește (1): a) pescăraș (II); b) pasăre mică cu picioarele scurte, cu penele de pe gușă albe, iar în restul corpului brune-negricioase, cu coada scurtă și ridicată în sus (Cinclus cinclus). – Pescar + suf. -el. Sursa: DEX '09 (2009).
   Cuvântul lunii: (Tot) CARACAL.

   Cuvântul zilei:

   DISCREȚIONÁR, -Ă, discreționari, -e, adj. 1. Care e lăsat la bunul-plac al cuiva; arbitrar. 2. (Jur.) Putere discreționară = prerogativă recunoscută de lege în unele state unor organe de stat de a lua măsuri, fără a fi îngrădite în inițiativa lor. [Pr.: -ți-o-] – Din fr. discrétionnaire. Sursa: DEX '09 (2009).

   Cheia alegerii: Vladimir Putin împlinește 67 de ani. 

   (Nota mea: Alegerea asta are o „cheie” de milioane și de un umor nebun). 

   Azi voiam să scriu câteva cuvinte (de data asta, ale mele) despre legende. Conform aceluiași dexonline.ro, iată ce înseamnă cuvântul:
   LEGÉNDĂ, legende, s. f. 1. Povestire în proză sau în versuri care conține elemente fantastice sau miraculoase, prin care se explică geneza unui lucru, a unei ființe etc., caracterul aparte al unui eveniment (istoric), al unui erou (mitic) sau al unui fenomen. ♦ Compoziție muzicală, vocală sau instrumentală, care are ca subiect o legendă. 2. (Rar) Inscripție pe o monedă sau pe o medalie. 3. Text, inscripție prin care se explică semnele convenționale de pe o hartă, de pe un plan, o imagine fotografiată sau desenată ♦ Completare sub formă de memoriu anexată la o schemă, la o hartă etc., privind unele date care nu se pot exprima grafic. – Din fr. légende, lat. legenda. Sursa: DEX '09 (2009).

   Am scris despre acest cuvânt, de altfel foarte cunoscut, pentru că, de multă vreme, tot văd „fluturându-se” prin mass-media termenul „legendă urbană” și am vrut să văd ce-i cu el, pentru că noi ne-am grăbit să-l adoptăm, cum am „aderat” rapid (și cam fără rost) și la sărbătoarea de Halloween, la ziua Sfântului Valentin și la multe altele. Wikipedia spune despre legenda urbană așa:

    „Termenul urban legend (legendă urbană) a fost folosit prima dată în anul 1968, de către folcloristul american Richard Dorson, care definea legenda urbană ca o povestire modernă care nu s-a petrecut niciodată și este povestită ca și cum ar fi fost adevărată. Un rol mare în popularizarea denumirii l-a avut J. H. Brunvand, care a folosit termenul adesea în cărțile sale, începând cu „Autostopistul care a dispărut: legende urbane americane & înțelesurile lor”, publicată în 1989.”

  Mă opresc aici cu scrisul, voi mai aprofunda subiectul sau, mai degrabă, îl voi da uitării și voi trece la altceva, mai interesant. Depinde...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...