marți, 8 octombrie 2019

Gânduri călduroase

Imagini pentru tremurând de frig    Afară este un timp tare urâcios, plouă sau e frig (concomitent sau în alternanță), așa că m-am gândit să scriu ceva, căci știu (din practica de zi cu zi) că-mi face bine la moral. Pentru că am scris deja pe FB cuvintele zilei, am să mă „joc” cu altele. Și anume, cele dintr-o poezie care pe mine întotdeauna mă distrează (sau, cum ziceau micuții mei elevi, mă face „să mă râd”), adică exact ce-mi trebuie acum. Poezia este a lui George Topîrceanu și se numește „Odă sobei mele”. Face parte din volumul POEZII (Editura „Albatros”, București, 1979). Cheia alegerii (ca să-i imit pe cei de la dexonline.ro) este, pe lângă amuzament, bucuria că ieri, după o muncă de Sisif, care a durat vreo patru ore, am desfundat sobele casei și le-am pregătit pentru iarnă. Iată poezia:


„Păstrând intactă adormita spuză

În colțul tău, stai rece și ursuză.

O, inutilă mobilă, pesemne

Te-ai supărat că nu-ți mai cumpăr lemne?


Tu nu-ți dai seama că, deși regret,

Nu te-am putut prevede în buget?

Dar hai să facem amândoi bilanțul,

Să vezi și tu cât valorează sfanțul:


Sunt 40 la birt,

30 chiria,

sunt 7 și 80 spălătoria,

5 franci e vinul (fără amănunte),

3 gazul,

4 cheltuieli mărunte,

sunt 10 franci și 20 tutunu',

1 franc pomana -

fac 101,

plus 6 franci pe lună şvarţ cu lapte -

107 (una sută șapte).

Scăzând acum din leafa de... student

Rămâne o băncuță – excedent...


Şi, vezi, de tine nu mă mir deloc,

C-ai stat o iarnă-ntreagă fără foc,

Dar m-aș mira de mine să trăiesc

O săptămână fără să iubesc.


Deci, pân' să cumpăr lemne cu căruța,

Eu totdeauna cheltuiesc băncuța.

Și-abia atunci constat c-ar fi posibil

Să faci căldură – fără combustibil!”

 

   Cuvintele cu care o să „ne jucăm” azi sunt:

SFANȚ, sfanți, s.m. Veche monedă austriacă de argint având valoarea de circa doi lei, care a circulat și în Țările Române la începutul sec. XIX; sorocovăț; p. gener. monedă măruntă, ban, para. ◊ Expr. A nu avea niciun sfanț = a nu avea bani. [Var.: (înv.) sfánțih s. m.] – Din germ. Zwanzig[er]. Sursa: DEX '09 (2009).
ȘVARȚ, șvarțuri, s. n. (Înv.) 1. Băutură fierbinte făcută din boabe de cafea prăjite și râșnite, trecută prin filtru și îndulcită; filtru. 2. (La pl.) Porții de șvarț (1). [Var.: șfarț s. n.] – Cf. germ. schwarz („negru”). Sursa: DEX '09 (2009).
BĂNCÚȚĂ, băncuțe, s. f. Monedă mică de argint din trecut, în valoare de 50 de bani; firfiric. ♦ (Înv. și reg.) Monedă de mică valoare (10-20 de creițari). ♦ (La pl.) Bani, parale. – Din germ. Bankozettel. Sursa: DEX '09 (2009).


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...