vineri, 26 martie 2021

Gânduri despre dedesubturi

Desenăm o barză

Descopăr că, de o bună bucată de timp, pe lângă calmul meu absolut suspect, pe lângă faptul că acum nu mai trebuie să fac vreun mare efort ca să „gândesc pozitiv”, am început să fiu și ceva mai perseverentă. În sensul că, înainte vreme, mă plictiseam destul de repede de ceea ce făceam (vedeam, citeam, gândeam) în acel moment și mă grăbeam să trec la cu totul altceva. Ei bine, de cuvinte văd că nu mă plictisesc, îmi place să le descopăr, să mă joc cu ele, să le găsesc sensuri ascunse (sau dedesubturi). Am ales să pun acest cuvânt în titlul de azi pentru că, multă vreme, eu îl scriam greșit, adică „dedesupt”. Bine, trebuie să recunoaștem, nu este un cuvânt folosit toată ziua bună-ziua, dar totuși... Bun, am lămurit și asta, acum cuvintele din dexonline.ro: 

Cuvântul aleatoriu: COCOSTÂRCĂ, cocostârce, s. f. (Rar) Femela cocostârcului. – Din cocostârc. Sursa: DLRM (1958). 

Deci:

COCOSTẤRC, cocostârci, s. m. (Ornit.) Barză. (Contaminare între cocor și stârc).

Care, la rândul lui, vine din:
COCÓR, cocori, s. m. Pasăre migratoare cu ciocul ascuțit, cu gâtul și picioarele lungi, cu penele cenușii, cu o pată roșie pe cap (Grus grus). [Var.: cucór s. m., cocoáră, cucoáră s. f.] – Et. nec.

Și...
STÂRC, stârci, s. m. Nume dat mai multor specii de păsări de baltă cu ciocul, gâtul și picioarele lungi și de obicei cu un smoc de pene pe cap (și care se hrănesc cu pește). ◊ Compus: Stârc-cenușiu = bâtlan. – Din sl. strŭkŭ. 

Cuvântul zilei: MĂSLUÍ, măsluiesc, vb. IV. Tranz. A face semne pe cărțile de joc pentru a le recunoaște sau a le aranja astfel încât să înșele pe ceilalți jucători și să câștige. ♦ P. gener. A falsifica, a trișa. – Probabil maslă + suf. -ui. Sursa: DEX '98 (1998). Cheia alegerii: În 2003, China a recunoscut că a disimulat informațiile despre epidemia de coronavirus SARS-CoV-1. Sursa: DEX '09 (2009).

DEDESÚBT, (1) dedesubturi, s. n., (2) adv. 1. S. n. Partea cea mai de jos, cea mai adâncă; fig. partea ascunsă, tăinuită. 2. Adv. În partea de jos, din jos, jos, sub (ceva). ♦ (Adjectival) De jos, inferior. Etajul de dedesubt. – De4 + de4 + subt.

Și, ca bonus, un cuvânt „înrudit”:
DESSOUS (DESÚ) pl. desuuri/ s. n. Lenjerie de damă care se poartă sub jupă sau rochie. (< fr. dessous). Sursa: MDN '00 (2000).

BANC:

O prostituată acostează un bătrân:

– Hei, tataie, ce-ai zice dacă am petrece seara împreună?

Bătrânul îi întinde o bancnotă de 100 și-i spune:

– Nu, mulțumesc, dar ține asta pentru încrederea pe care ai avut-o în mine...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...