duminică, 19 mai 2019

GÂNDURI LA CUȚITE

Imagine similară

  Și când zic „gânduri la cuțite”, nu vreau să arăt că acum, în apropierea alegerilor și a referendumului, mă uit la gândurile mele care se „înjunghie” mișelește unul pe altul (deși, ca să fiu sinceră, mi se mai întâmplă și asta), și nici la faptul că uneori mă gândesc serios să-mi cumpăr un cuțit (deși...), ci o să fac scriere despre un cântec haiducesc, al cărui refren a apărut și într-un film în care jucau Florin Piersic, Toma Caragiu și Marga Barbu (numit, cred, „Haiducii lui Șaptecai”), refren pe care mi-l repet câteodată în minte. Așa cum, pentru a mă încuraja singură îmi spun, suav, „Zoe, Zoe, fii bărbată!”, în cazurile când cineva sau ceva mă înfurie din cale-afară, strig foarte vindicativ „Ai, cuțît, cuțît, cuțît,/ De tri ori te-am ascuțît” (mie îmi place așa, mai în grai ardelean). Sunt indignată la culme că acest superb cântec de revoltă a fost pus pe muzică turcească, de manea, și e cântat pe la nunți, cu banul lipit de frunte, de un „puișor de mândru dac” numit Florin Salam. Sic transit gloria mundi. Iată un fragment din cântec:

„Frunzuliță, din copac
M-o făcut muma hordac
Puișor de mândru dac
Treceam munții și cântam
Frunzuliță, frunzulea
Toți boierii se temea
Potera de noi fugea
Pân' la Vodă se auzea, măi! 

Urla cântu' haiducului
Pe o creasta a muntelui! 

Ai, cuțit, cuțit, cuțit, 

De trei ori te-am ascuțit, 

Pe tocilă, pe pietroi, 

Să tai capul la ciocoi. 

Ai, cuțit, cuțit, cuțit, 

Pe curea te-am ascuțit,

Toți boierii de-o simțea, 

Pân' la Vodă se auzea, măi! 

   Recunosc sincer, chiar gândul că o să mă duc iar să votez mi-a readus în minte acest cântec și acest refren, pe care cred că o să-l repet din ce în ce mai des zilele astea, plină de nervi și de revoltă, pe când figura mea va începe să aducă din ce în ce mai mult cu emoticonul pus drept exemplificare... 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...