duminică, 29 noiembrie 2020

Gânduri care se joacă de-a prinselea


de-a prinselea sau de-a-prinselea - Cum este corect. 

    În această duminică de sfârșit de noiembrie, așezându-mă la scris, m-am prins, pentru a nu știu câta oară, că sunt sabotată de întreg „departamentul” de gânduri care se ocupă cu subiectele mele, cu „temele zilei”, cu „stările zilei”, cu Inspirația, în general. Așa că am hotărât să mă uit la „știrile zilei”, și m-am uitat, dar fără să apară acel „clic” care, de obicei, mă face să bat câmpii pe o temă anume. Ce-am aflat: că e criză în Etiopia, că la noi, pe șosele, e ceață groasă, că sunt tensiuni în Balcani, că se fac arestări în San Salvador, că în Japonia au murit luna trecută mai mulți oameni din cauza sinuciderilor decât de Covid în tot anul 2020, că în Polonia continuă protestele împotriva interzicerii avortului, am sărit peste horoscop și, mai ales, peste știrile politice (care-mi fac nervi), și am mai aflat, în fine, că Horeca va fi  „salvată cu bani, nu puțini, de la UE”. Apoi m-am dumirit ce-i cu Horeca: „Termenul HoReCa reprezintă combinaţia abrevierilor a trei cuvinte: Hotel, Restaurant şi Catering. HoReCa este utilizat în industria turistică pentru a defini un domeniu de activitate care oferă simultan servicii de cazare şi servicii de hrănire (prin restaurant sau prin catering”. Am trecut apoi la cuvintele de azi:

Cuvântul zilei:

PITÁC (1), pitace, s. n. (Înv.) 1. Decret de ridicare la rang boieresc; diplomă de boierie. 2. Act oficial, poruncă scrisă; ordonanță, dispoziție. 3. Scrisoare, răvaș. – Din sl. pitakŭ. Sursa: DEX '09 (2009). Cheia alegerii: În 1784 la București se dă un pitac domnesc prin care toți egumenii erau obligați ca, în cazul în care vor găsi copii cu glas frumos, să-i aducă la Sfântul Sava, la dascălul Mihalache, unde, cu un an în urmă, Vodă Mihai Suțu înființase o clasă de muzică.

Cuvântul aleatoriu:

PRINS (1) s. n. Prindere. ◊ De-a prinsul sau de-a prinselea = joc de copii în care un jucător aleargă să prindă pe alții care fug. – V. prinde.
PRINS (2), -Ă, prinși, -se, adj. 1. Care a căzut în mâinile cuiva, care este lipsit de libertate; captiv. ◊ Expr. A se da prins = a se recunoaște învins, a se preda. ♦ (Despre încheieturi, articulații etc.) Anchilozat. 2. Ocupat cu diverse treburi, copleșit de treburi. 3. (Despre lapte) Închegat, coagulat; bătut. – V. prinde. Sursa: DEX '09 (2009).
PRÍNDE, prind, vb. III. I. 1. Tranz. A apuca ceva sau pe cineva cu mâna, cu ajutorul unui instrument etc. ◊ Expr. Parcă (l-)a prins pe Dumnezeu de (un) picior, se spune când cineva are o bucurie mare, neașteptată. ♦ (Despre animale) A apuca cu dinții, cu ghearele. ♦ A fixa, imobilizând. 2. Tranz. Fig. A lua cunoștință de ceva (cu ochii, cu urechea, cu mintea); a percepe. ◊ Expr. (Intranz.) A prinde de veste = a observa, a remarca, a afla ceva, a băga de seamă (din timp). 3. Refl. A-și încleșta mâna sau mâinile pe ceva pentru a se sprijini, pentru a se agăța. 4. Refl. recipr. A se lua de mână cu cineva (pentru a forma o horă, pentru a dansa). 5. Tranz. A cuprinde pe cineva cu mâinile, cu brațele. (...) 

   Scuze, am „adormit” un pic citind tot ce era trecut la verbul „a prinde”, așa că acum o să mă opresc și o să vă „zic” un banc:


Un cioban își mâna turma de oi pe un deal mioritic când, dintr-un nor de praf, se întrupă lângă el un Jeep Cherokee nou nouț. Șoferul, un tânăr într-un costum Hugo Boss, pantofi Gucci, ochelari de soare Ray Ban și o cravată YSL, scoate capul pe fereastră și zice:

- Măi bade, dacă îți spun exact câte oi ai în turmă, îmi dai și mie una?

Ciobanul se uita la tânăr, se uită la turmă și, calm, îi zice:

- Îți dau!

Tânărul parchează mașina, scoate laptopul, îl conectează la telefonul mobil, accesează NASA prin Internet, apoi satelitul GPS, scanează aria, deschide baza de date și câteva pagini de EXCEL-60, pline de formule, apoi tipărește, cu ultima generație de printer portabil, un raport de vreo sută de pagini și îi spune ciobanului:

- Bade, ai exact 1.586 oi!

- Dreptu-i! Acușica poți să iei o oaie.

Se uită senin la tânărul care-și alege oaia și o cară la mașină, apoi îi zice:

- Dacă io îți spun un’e meri la slujbă, îmi dai oaia-napoi?

- Da, de ce nu?

- Apăi, ’mneata ești consultant la govern.

- Așa este, dar cum ai ghicit?

- Apăi, uite, răspunde ciobanul, te-ai abătut p-aci fără ca nimeni să te cheme, ai cerut să fii plătit pentru o întrebare pe care eu nu ți-am pus-o, și mi-ai dat o informație pe care eu o știam deja! Pă deasupra, habar n-ai pă ce lume trăiești!

- Cum ai ajuns la concluzia asta, bade?

- Păi, din tăte oile mele, tu ai ales un câne...

 

P.S. V-ați dat seama că e corect să zicem „de-a prinselea”...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...