miercuri, 2 septembrie 2020

Gânduri pe care nu le trage curentul

 Curenţii de aer: importanți sau dăunători pentru plante? • Casa și Grădina  

MOTTO: „Mi-am dorit de multe ori să fac o teză de doctorat cu tema: aflarea în treabă ca metodă de lucru la români.” (Petre Țuțea)


    Ce să spun, astăzi chiar n-aveam vreme de scris (acum sunt într-o scurtă pauză de la „treburi”), dar, cât timp îmi beam cafeaua, am fost destul de necugetată și, așa, pentru „a mă afla în treabă”, m-am uitat un pic la știrile zilei. Mare greșeală. Multe „vedete”, care mai de care mai inepte, titluri de un „senzațional” ieftin și tâmpit, multă-multă politică (adică acea bălăcăreală generală, cu un limbaj atât de suburban, încât certurile „de la ușa cortului” par niște cenacluri literare unde se recită versuri romantice), deci am găsit numai subiecte aducătoare de nervi. Bleah! Uitându-mă prin diverse publicații online, văd în treacăt ceva despre faptul că numai noi, românii, avem expresia „a te trage curentul”, că este ceva care, vorba bancului acela cu ardeleni, „no, nu să egzistă” și că aerul condiționat, dacă-i folosit cum trebuie, ca și geamurile deschise, nu ne fac niciun rău. Așa o fi! De aici, „m-a luat curentul” și mi-a venit ideea de a vedea ce e cu acest cuvânt, curent. Și m-am dus să caut, găsinr pe https://ro.wiktionary.org/wiki/curent/ următoarele:


Etimologie: Din franceză - courant.

Pronunție: AFI: /ku'rent/
        Adjectiv:
* (despre vorbire) curgător, ușor, fluent.

* (despre an, lună) care este în curs; prezent.

* de fiecare zi, zilnic; actual. (Lucrări curente)

* (despre prețuri) existent într-un moment dat; în curs.

* care circulă; obișnuit, uzual. (Expresii curente)

Cuvinte derivate:  biocurent; (a) curenta; echicurent; microcurent; supracurent.

Cuvinte compuse: cont curent; monedă curentă; apă curentă.

         Substantiv:

* (în sintagma curent de aer) deplasare, mișcare a unei mase de aer dintr-un loc într-altul, cauzată de o diferență de temperatură; flux.
* mișcare a apei în direcția pantei; curs. 

* (în sintagma curent electric) deplasare ordonată, într-o anumită direcție, a purtătorilor de sarcină electrică.
* intensitate a curentului electric.

Cuvinte compuse: curent de aer; curent marin, curent oceanic; curent electric; curent electric continuu; curent electric alternativ.

        Substantiv:  

* Ansamblu de idei, opinii (politice, științifice, artistice) care sunt adoptate la un moment dat de un număr mai mare de oameni. Cuvinte compuse: curent literar, curent artistic.
Expresii:
A pune (sau a ține pe cineva) în (sau la) curent = a informa (pe cineva) despre mersul unui lucru
A se pune (sau a se ține, a fi) în (sau la) curent = a se informa despre mersul unui lucru
A se pune (sau a se ține, a fi) în (sau la) curent (cu ceva) = a se informa cu privire la un lucru.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...