joi, 13 aprilie 2023

Gânduri subliminale

  

Sunt destul de ostenită, dar am tot amânat să scriu aici, pe blog, și pe urmă o să am prea multe „chestii” notate pe te miri unde, plus cuvintele din dexonline, plus idei pe care uit să le notez și apoi le uit definitiv.

Cuvântul zilei:

PÁLMĂ, palme, s.f. (Înv.) Ramură de palmier (considerată ca semn al biruinței). ♦ Motiv ornamental (în formă de ramură de palmier). ◊ Palmele academice = distincție în formă de frunză de palmier stilizată, acordată de Academia Franceză oamenilor de știință și artiștilor. Din fr. palme. Sursa: DEX '09 (2009). Cheia alegerii: În anul 1974 s-a născut Ruben Östlund, cineast suedez. A primit de două ori trofeul „Palme d’Or” la Festivalul Internațional de Film de la Cannes.

Cuvântul aleatoriu:
CHITONÁG, chitonage, s.n. (Rar) Unealtă cu vârf ascuțit, cu care se fac găuri în pământ pentru înfipt aracii la vie sau pentru semănatul porumbului. (Et. nec.) Sursa: DEX '98 (1998).

CHITONAG s. [At: DEX2 / Pl: nct / E: ns cf fr cotignac] (Reg.) Pistil obținut din pastă de gutui. Sursa: MDA2 (2010).

PISTÍL, pistiluri, s. n. Pastă de fructe uscată în formă de foaie groasă. Pistil de caise. Sursa: DLRLC (1955-1957.

PISTÍL s.n. 1. Organ de reproducere femel la plantele fanerogame, format din frunze modificate; gineceu. 2. Piesă cilindrică de metal, de porțelan etc., având o umflătură la unul din capete, cu care se zdrobesc substanțele în motor; pisălog. [Pl. -luri, -le. / < fr. pistil]. Sursa: DN (1986).

Nelămurirea zilei: Am întâlnit un titlu (nu mai știu unde) din care nu am înțeles decât jumătate: „Ultimele femei cu chișchineu și murună”. Deci...
Cheșchenéŭ și chișchinéŭ n., pl. chișchineĭe (ung. kezkenö, a.î.). Trans. Basma, năframă, tulpan, testemel alb de îmbrobodit. Sursa: Scriban (1939). (Și tot din dexonline am aflat că muruna (sau „mununa”) este, în Maramureș, o „podoabă în formă de cunună făcută din mărgele, din flori artificiale, din monede etc., purtată de fete pe cap, mai ales la nuntă, sau de flăcăi, la pălărie”. (A se vedea poza)

Replica haioasă a zilei: Este dintr-un serial comic american, spusă de unul dintre personaje care povestea cum a fost înfruntarea dintre el și un rival: „Nu i-am zis nimic, dar am gesticulat și i-am trimis un mesaj subliminal: EȘTI NAȘPA!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...