luni, 10 aprilie 2023

Gânduri care alunecă pe-un jilip

      Deci, după cum se va vedea, încerc azi să mă uit la ceea ce mi-am tot notat cât timp am stat departe de Internet. Mai întâi, cuvântul „jilip”...

JILÍP s.n. [(reg) gilip / Pl: jilipuri / E: mg zsilip] (Reg) 1. Construcție din bârne și scânduri, pe care se varsă apa pe roata morii. 2. Construcție în formă de canal descoperit, făcută din pământ, din bârne, din beton etc. pe versantele cu pante ale munților și ale dealurilor, folosită pentru scoaterea, prin alunecare, a buștenilor tăiați din pădurile de munte. 3. (Buc; iuz) Cireadă. Sursa: MDA2 (2010).

Cuvântul aleatoriu:

NERÓD, NEROÁDĂ, nerozi, neroade, adj., s.m. și f. 1. Adj., s.m. și f. (Persoană) care are mintea mărginită, care pricepe greu un lucru, care acționează fără să judece; (om) prost, netot, neghiob, nătărău. 2. Adj. Care aparține nerodului, care caracterizează pe nerod, nerozesc; care denotă, trădează prostie, prostesc; p. ext. lipsit de sens, de rațiune; stupid. [(Reg.) năród, -oádă adj., s.m. și f.]/Din bg. neroda. Sursa: DEX '09 (2009).

Cuvântul zilei:

Balboá s.m. (fin.) Unitate monetară a statului Panama. • sil. bal-bo-a. /<fr. balboa; cf. nm. pr. Vasco Núñez de Balboa (n. 1474 - d. 15 ianuarie 1519), un explorator spaniol. Sursa: DEXI (2007). Cheia alegerii: În anul 2015, după anunțarea restabilirii relațiilor diplomatice dintre Statele Unite și Cuba, Barack Obama și Raul Castro se deplasează în Panama pentru o întâlnire față în față a șefilor de stat, prima după 1956.

      Am găsit undeva (nu mai știu unde) datele astea despre comuna mea:

Coordonate Domnești ARGEȘ (latitudine, longitudine): 45.2033, 24.8387

Prefix telefonic Domnești: 0248

Altitudine: 493 metri

Populație: 3.201 locuitori

Cod siruta: 16463

Cod poștal: 117370

Nu știu la ce-mi folosesc, dar nelămurirea mea era legată de codul siruta, care iată de unde vine: SIRUTA (Sistemul Informatic al Registrului Unităților Teritorial - Administrative) reprezintă o clasificare utilizată de Institutul Național de Statistică (INS) pentru a înregistra Unitățile administrativ - teritoriale (UAT).

Bancul zilei: 

Badea Gheorghe şi badea Ion, pe câte un deal, fiecare cu oile lui. Badea Gheorghe, curios din fire, îşi face mâinile pâlnie şi strigă cât îl ţine gura către badea Ion:

- D'apăi, Ioaneeee, fost-au ieri noapte la tine, la stână, lupii?

La care badea Ion, foarte supărat, răspunde:

- Ioi, or fost, sigur c-or fost.

Badea Gheorghe continuă:

- No, ia spune-mi tu mie, şi ce-or făcut lupii?

Badea Ion, şi mai necăjit:

- Păi, mă, Gheo, mi-or luat fo’ tri oi.

La care badea Gheorghe continuă, calm:

- D’apăi bine, măi, Ioane, dară n-ai fi vrut să-ți aducă...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...