miercuri, 15 septembrie 2021

Gânduri urzicate

 gadină 

MOTTO: „Frunzuliță (roșie) de urzică
                 Nu mai vreau să-mi fie frică...

 

Am să explic imediat de ce m-am apucat eu să scriu versuri (mă rog, să zicem că-s versuri...) așa de dimineață. Păi, ieri am avut intenția să scriu cât sunt de indignată și scârbită de felul cum politicienii, guvernul, dar mai ales ziarele și posturile de televiziune, prin așa-zișii analiști „pe probleme social-economice și politice” care mișună pe la tocșouri, ne „sparie gândul” nouă, bieților oameni-din-popor, cu tot felul de gogorițe. Ne-au speriat cu COVID 19, acum ne sperie cu nu știu al câtelea val de virusare, ne sperie cu vaccinarea, dar și cu ne-vaccinarea, ne sperie cu dublarea sau triplarea prețurilor la curent și gaze, ne sperie cu vremea și cu vremurile ce vor veni. Ne sperie cu toate. Dar nimeni nu pare să găsească o soluție ca să nu mai fim așa de speriați. Poza pusă de mine e din dexonline, iar explicația este următoarea:

Gadină sf [At: VARLAAM, C. 253/2 / V: ~denă / Pl: (înv) ~i, ~e / E: bg гадинъ] 1. (Adesea îoc vită și dobitoc) Animal sălbatic Si: fiară, (îvp) bală, dihanie, jiganie, jivină. 2. Monstru. 3. (Fig; reg) Om rău la suflet. 4. (Pex) Orice fel de animal sau pasăre, mai ales dăunător. 5. Insectă. 6. Păduche. 7. (Lpl; șîs) Sărbătoarea ~nilor Sărbătoare țărănească pentru sporirea turmelor și apărarea lor de gadine. Sursa: MDA2 (2010).

Am hotărât astăzi (dar poate că în zilele următoare mă răzgândesc, Balanță, deh!) să nu mai fiu așa de sperioasă și să zic că ăștia cu sperieturile sunt toți niște gadine. Nu zic că nu ne va fi greu, dar merg și eu pe principiul „nu mor caii când vor câinii” și-mi fac singură curaj.  

Frunzulița (roșie) de urzică pe care o „cânt” în motto (planta căreia îi aparține se numește perilla) mi-a fost inspirată de un articol, scris în data de 13 septembrie de Iulian Bunilă, și apărut în adevarul.ro/locale/buzau/, cu titlul „Planta-minune aclimatizată în România, în premieră europeană. Este cel mai puternic antialergic natural”. Citez: „Urzica din Coreea, care creşte în formă de tufă, are toate şansele să intre pe lista verdeţurilor preferate de gospodinele din ţara noastră. Planta poate fi consumată în stare crudă, dar şi procesată la temperaturi mari. Recomandate pentru consum în alimentaţie sunt în special frunzele, mari, cărnoase şi închise la culoare. Urzica asiatică este bună în salate dar ar putea fi folosită cu succes şi la prepararea tradiţionalelor sarmale româneşti, cărora le-ar da o aromă specială”, cred horticultorii buzoieni. (...) „Nu avem corespondent în România, având o aromă distinctă. Sunt în România plante din această familie, vorbim de familia lamiacee, ca urzica, busuiocul, dar este total diferită faţă de plantele care se găsesc la noi şi ceea ce este interesant este că este şi o plantă meliferă, practic secretă nectar şi polen pentru albine. E o plantă, spunem noi, valoroasă, care s-a adaptat foarte bine”, spune cercetătorul buzoian.

Cuvântul aleatoriu de azi (la fel de necunoscut mie ca și „gadină”) este: Tejiác s.m. (reg.) copac uscat; osiac. Sursa: DAR (2002).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...