luni, 13 februarie 2017

Gândurile mele despre punerea batistei pe țambal

Imagini pentru tambal

      Când am deschis astăzi laptopul, am văzut că cei de la „Google” au și început cu urările de Valentine`s day, ceea ce aproape m-a „convins” să scriu vreo două vorbe despre asta. Pe urmă, gândindu-mă mai bine, mi-am zis (iar!) că „și mâine e o zi”, așa că acum vreau să scriu despre o expresie pe care nu o mai întâlnisem de mult timp, și anume, „a pune batista pe țambal”, expresie auzită (sau citită?) aseară. Dar mai înainte, așa cum îmi stă în fire, am să fac o paranteză. Scriam că refuz să mă mai uit la televizor sau să citesc anumite rubrici din ziare, din cauză că acolo, tot ce ține de politică (sau, mă rog, de ceea ce se cheamă la noi „ a face politică”) mă oripilează, din cauza limbajului suburban, a urii și îndârjirii, a lipsei de dialog și de bun simț. Am auzit sau citit epitete ca: parașută, șpăgar, mameluc, curvă, hoț, manipulat (sau manipulator), sorosist, muist, puturos, prost etc., pe care și le aruncă dezinvolt unii altora oamenii din țara asta. Mărturisesc că și eu am folosit cuvinte ca „hoți”, nepricepuți” sau „aroganți”, când mă refeream la unii oameni politici, parlamentari sau guvernanți de pe plaiurile noastre mioritice. Îmi cer scuze, eram furioasă și sastisită, și nu știam că ăsta e doar vârful aisbergului. Ei bine, din cauza asta, voi vorbi azi de țambal (cembalo, tympanon, cymbal) și despre expresia „a pune batista pe țambal”, care mi se pare extraordinar de potrivită la ceea ce se întâmplă la noi de un sfert de veac încoace. Asta nu înseamnă că regimul comunist nu era, și el, un maestru al aruncării batistei pe țambal. Am căutat prin tot Internetul ce înseamnă, de fapt, această expresie și de unde vine. Toată lumea e de acord că înseamnă „a ascunde, a tăinui, a o lăsa mai moale”. Și, da, în mare parte, sunt de acord. Dar, din ceea ce am citit de-a lungul vremii, și din ceea ce-mi spune intuiția, aș zice că are și sensul (complementar) de „a sfârși cântarea” (mai pe românește, „gata, duceți-vă acasă, petrecerea s-a terminat!”). Zic și eu...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

O mulțime de gânduri în căutarea unei praxeograme

   MOTTO: „ Nu-i lăsa pe alții să-ți distrugă ziua. E ziua ta. Distruge-o tu! ” (Anonim)      După acest motto anonim și încântător de optim...