miercuri, 30 iunie 2021

Niște gânduri despre „chestii” necunoscute

gonew   Am muncit azi prin curte și prin grădină până când Soarele (aprins la față ca și mine) mi-a zis: „Du-te în casă, mai muncești pe seară, după ce plec eu...” În gând cu replica lui Scarlett O'Hara (din „Pe aripile vântului” de Margaret Mitchell), „(...) Și mâine e o zi”, deși realizez că e iluzorie și destul de incertă, am intrat fuguța înăuntru și, după un duș mai mult decât binevenit, m-am așezat să scriu ceva. Ideea scrierii de azi mi-a venit când am căutat cuvintele din dexonline.ro (obicei care, după cum am mai spus, mi-a intrat în reflex, ca spălatul pe dinți). Care cuvinte, vai mie, îmi erau total necunoscute. Colac peste pupăză, uitându-mă după un citat (de care am și uitat/ căci gândurile-mi s-au agitat/ și apoi s-au cam iritat/ frunzuliță matostat 😄) am dat, inevitabil, de doodle-ul pe care Google l-a dedicat azi Mării Wadden (😲!?), așa că acum o să mă mângâi pe creștet, o să-mi spun singură câteva fraze (mai cu reproș, mai cu înțelegere, mai cu încurajări) și o să purced să-mi lămuresc micile mistere cu care am avut șansa să mă întâlnesc...

Cuvântul aleatoriu de azi este:

Căblúcă sf [At: CHEST. II, 258/249 / E: ucr кавулкь] (Buc) 1. Furca pusă la coasă, când se cosesc cerealele Si: crivea, hreapcă. 2. (La casele acoperite cu paie) Prăjini care, legate de vârf, se lasă pe de o parte și pe de alta a acoperișului, ca să-l apere împotriva vântului. Sursa: MDA2 (2010).

*
Cuvântul zilei:
SÁROS s.n. Perioadă de 18 ani, 11 zile și 8 ore, după care se repetă, la aceleași intervale și în aceeași ordine, eclipsele de Soare și de Lună. – Din fr. saros. Sursa: DEX '09 (2009). Cheia alegerii: În 1973, a avut loc cea mai lungă eclipsă totală de soare din secolul trecut (7 minute și 4 secunde).

*

Marea Wadden (în germană Wattenmeer) este o zonă tidală (adică, de maree, nota mea) la Marea Nordului, ce se întinde de-a lungul coastei Danemarcei, Olandei și a landurilor Schleswig-Holstein și Niedersachsen (din Germania) pe o lungime de 450 km, o lățime de 40 km și ocupă o suprafață de 9.000 km², fiind unică în lume. În niciun loc nu se mai poate întâlni o zonă de watt (porțiunea formată în urma refluxului între țărmul Mării Nordului și insulele din apropiere) atât de vastă și cu un mozaic asemănător de nisip, dune, pajiști sărăturate și insule. Insulițele sau țărmul neîndiguit sunt inundate în timpul fluxului, pe un perimetru de mai mulți kilometri pătrați. Regiunea oferă adăpost unui mare număr de păsări acvatice, printre care se numără cam 200. 000 de călifari, ceea ce înseamnă cea mai mare parte a populației de călifari din Europa. Pe lângă păsări, fauna mai este reprezentată de o serie de animale mici: scoici, melci, raci și viermi, dar aici se pot întâlni și mamifere de talie mare, ca focile cenușii, care au locul unic de reproducere în Parcul Național Wattenmeer al landului Schleswig-Holstein. Lângă insulele Sylt și Amrum din Frieslandul de Nord se găsesc cele mai importante locuri de hrănire a puilor de focă din Marea Nordului. (Sursa: Wikipedia)

Bancul de azi: 

După trecerea perioadei de doliu, un văduv se recăsătorește cu sora soției sale, văduvă și ea. Un prieten îl întreabă:

- Chiar o iubești? De ce te-ai căsătorit tocmai cu ea?

- Păi, la vârsta mea, nu puteam să suport ideea de a avea o soacră nouă...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...