luni, 7 iunie 2021

GÂNDURI PUSE LA ȘTAIF

MOTTO:
Poartă un zâmbet pe față, și vei avea prieteni; poartă o încruntare, și vei avea riduri.” (George Eliot)

 

    Ideea pentru titlu, o să vedeți, mi-a fost dată de cuvântul aleatoriu de azi, din dexonline.ro. Dar este doar așa, de fațadă, căci gândurile mele de lunea asta nu sunt deloc „dichisite”. Citatul l-am găsit, notat de mine undeva, mai demult, și l-am pus aici pentru că fac eforturi mari să zâmbesc mai mult, nu pentru că n-aș avea prieteni, ci pentru că am deja mult prea multe riduri. Despre autoarea citatului știu că este o romancieră engleză din epoca victoriană, Mary Anne Evans, care și-a luat pseudonimul George Eliot și a făcut, în scrierile sale, „o analiză foarte realistă a societății provinciale englezești din acea epocă”, după cum zice Wikipedia. Dintre romanele ei, eu nu am citit decât „Moara de pe Floss”. Cândva, tare demult...

Cuvântul aleatoriu: ȘTAIF, ștaifuri, s. n. Întăritură de piele, de carton etc. inserată între fețe și căptușeala încălțămintei, în partea dinapoi, pentru păstrarea formei. ♦ Pânză specială care se pune în interiorul gulerelor, pentru a le menține forma. (Pfm; îe) A se pune la ștaif = A se dichisi. (Din germ. Steif[leder]).

Cuvântul zilei: SINTETÍSM s. n. Faptul, însușirea de a fi sintetic; caracter sintetic. – Sintet[ic] + suf. -ism. Sursa: DEX '09 (2009). Cheia alegerii: În 1848 se năștea pictorul Paul Gauguin. Împreună cu Van Gogh, au inițiat la Pont-Aven gruparea artistică „sintetistă”. 

Și:

SINTÉTIC, -Ă, sintetici, -ce, adj. 1. Care ține de sinteză, privitor la sinteză; obținut prin sinteză. ◊ Spirit sintetic = spirit care operează mai mult prin sinteză decât prin analiză, care face ușor sinteza lucrurilor. Limbă sintetică = limbă în care raporturile gramaticale se exprimă, de obicei, prin adăugarea de afixe la tema cuvintelor. 2. (Despre produse chimice sau industriale) Fabricat pe cale artificială (din două sau din mai multe elemente). Din fr. synthétique. Sursa: DEX '09 (2009).

La rubrica „Chestii care-mi vin în minte peste noapte și de care-mi amintesc dimineața, însă fără să am habar de unde au venit”, astăzi despre Abbott & Costello

William Bud Abbott și Lou Costello au interpretat împreună ca Abbott și Costello - și au fost un duo american de comedie foarte celebru între anii 1940-1950, cu numeroase apariții la radio, teatru, film și televiziune. (Wikipedia)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...