joi, 11 mai 2023

Gânduri uitându-se printre leațuri

Luaţi un cerc, mângâiaţi‑l şi veţi vedea că va deveni vicios.” 

(Eugen Ionescu, în „Cântăreața cheală”)


     Mă gândesc acum că mult mai bine se potrivea pentru astăzi (și pentru săptămâna care a trecut) un titlu care să aibă în el sintagma „cerc vicios”. Pentru că asta mi se întâmplă mie de la o vreme: mă învârt într-un asemenea cerc. În sensul că, fiind frig și ploaie rece, a trebuit să stau în casă, dar nu am avut niciun chef să scriu. Iar când, în sfârșit,  o să dea soarele, e musai să ies la muuuulte treburi pe-afară, căci am rămas în urma „graficului” cu toate. Am găsit citatul potrivit, cel al lui Eugen Ionescu, pentru că realitatea în care mă aflu eu acum e mai absurdă decât piesele domniei sale. Nu vreau să mai comentez nimic, căci domniile voastre știu despre ce povestesc eu aici. Lady Wikipedia (adică versiunea ei în engleză) mi-a oferit o explicație a „cercului vicios” atât de absconsă, încât aproape că m-a făcut să zâmbesc. Iat-o:

Un cerc vicios este un lanț complex de evenimente care se întărește printr-o buclă de feedback, cu rezultate dăunătoare. Este un sistem fără tendință spre echilibru, cel puțin pe termen scurt. Fiecare iterație a ciclului o întărește pe cea anterioară, într-un exemplu de feedback pozitiv.” Wikipedia (Engleză)

Cuvântul zilei de azi este:

DENOMINÁȚIE, denominații, s.f. Denumire, numire. Din fr. dénomination. Sursa: DEX '09 (2009). Cheia alegerii: În 1949 Siamul și-a schimbat oficial denumirea în Thailanda, nume pe care îl poartă și astăzi.

A apărut și cuvântul lunii:

ADULTÉR, -Ă, adulteri, -e, adj., s. n. 1. Adj. (Despre soți) Care a încălcat fidelitatea conjugală. 2. S.n. Infracțiune care constă în încălcarea fidelității conjugale de către unul dintre soți. – Din fr. adultère, lat. adulterium. Sursa: DEX '09 (2009). Cheia alegerii: Adulter a fost cel mai căutat termen al lunii aprilie!

Cuvântul aleatoriu (care mi-a „inspirat” titlul) este:

LEAȚ, leațuri, s.n. Despicătură lungă și îngustă de lemn, adesea fasonată (în patru muchii), folosită în tâmplărie. [Var.: laț s.n.] Din magh. léc. Sursa: DEX '09 (2009).

     Cam atât. Mă întorc din nou în cercul meu vicios...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gânduri fără niciun chef

MOTTO: „ Zâmbeşte, chiar dacă zâmbetul tău e trist, pentru că mai trist decât un zâmbet trist e faptul de a nu mai şti să zâmbeşti .” (Mahat...